Buitenlandse werknemers inzetten in de zorgsector: positieve trend
In tijden van arbeidskrapte moet je soms op zoek naar andere manieren om de juiste talenten aan te trekken. Zo kan je werknemers delen met andere organisaties, (meer) inzetten op de ontwikkeling van eigen medewerkers of kan je ook buiten de landsgrenzen kijken. Vooral in de zorgsector blijkt dit een succesverhaal, want daar zijn op twee jaar tijd een kwart meer buitenlandse werknemers aan de slag. We lijsten de voordelen hiervan op.
Schaarste aan talent in een knelpuntenberoep
Nieuwe medewerkers ontdekken en aan het werk zetten is de dag van vandaag niet meer zo evident. Vele bedrijven worstelen om hun vacatures ingevuld te krijgen en de juiste kandidaat voor de job te vinden. Is je sector dan ook nog eens gevuld met knelpuntberoepen, wordt de uitdaging almaar groter. De zorgsector maakte sinds twee jaar een inhaalmanoeuvre wat het tewerkstellen van niet-Belgen betreft. Intussen is het de enige sector die er zo sterk op blijft inzetten.
Uitdagingen binnen de zorgsector
Het inschakelen van werknemers met een niet-Belgische nationaliteit binnen de zorgsector komt met enkele uitdagingen:
- Taalbarrière: taal is cruciaal in zorginstellingen. Patiënten en zorgverleners moeten goed met elkaar kunnen communiceren om de noden te begrijpen;
- Specifieke diploma’s: diploma’s buiten de EU moeten eerst gehomologeerd worden.
Tip: niet-Belgische arbeiders kan je makkelijker en sneller inzetten in de zorgsector. 23% van de arbeiders in de zorgsector heeft een andere nationaliteit, terwijl dit bij de bedienden om amper 9% gaat. Dit komt omdat arbeiders vaak taken uitvoeren die minder met directe zorg te maken hebben, zoals poetsen, taken in de keuken of op de technische dienst. Daar spelen, taal en diploma een minder belangrijke rol.
Wil je ook starten met inclusief rekruteren?
Hoe vind én behoud je geschikte medewerkers in een krappe arbeidsmarkt? Ontdek hoe je start met een goed omkaderd diversiteits-en inclusiebeleid.
Geschreven door
Hr project manager