Prestarterstraject

Een duwtje in de rug dankzij de overheid: de transitiepremie via het Acerta prestarterstraject

Wanneer je als uitkeringsgerechtigde werkloze een zelfstandige activiteit start in hoofdberoep, verlies je het recht op een uitkering. De overheid wil in deze situatie steun bieden met de premie. Zo wordt jouw overstap of transitie vergemakkelijkt. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden. Eén ervan is het voltooien van een erkend prestarterstraject, zoals dat van Acerta.

Voorwaarden

  • je was ingeschreven bij de VDAB
  • je hebt recht op een werkloosheidsuitkering, leefloon, ziekte-of invaliditeitsuitkering maar nog géén recht op pensioen
  • je slaagde voor een erkend prestarterstraject (maximaal 6 maanden geleden afgerond)
  • je hebt je vervolgens als zelfstandige in hoofdberoep aangesloten bij een sociaal verzekeringsfonds, zoals Acerta, en beschikt over een ondernemingsnummer
  • je zaak ligt in het Vlaamse Gewest
  • je werkt niet voor je laatste werkgever

Nieuw sinds 1 december 2022: 

  • je bent niet-uitkeringsgerechtigd, maar bent tussen de 6 en 12 maand ingeschreven bij de VDAB als werkzoekende: je ontvangt een kwart van de oorspronkelijke premie
  • je bent niet-uitkeringsgerechtigd, maar bent langer dan 12 maand ingeschreven bij de VDAB als werkzoekende: je ontvangt de helft van de oorspronkelijke premie

Het prestarterstraject van Acerta

Een prestarterstraject is een betalende opleiding waarin je de opstart van je zaak voorbereidt. Bij Acerta kan je een prestarterstraject volgen dat is goedgekeurd door de Vlaamse overheid.

Aangezien je persoonlijk begeleid door een trajectbegeleider om na te gaan of het zelfstandig worden iets voor jou is, moet je bij hem een aanvraag doen. Dit kan via ons coaching voor zelfstandigen programma. Hij bekijkt jouw situatie en loodst je doorheen de opleiding. Dit is een betalende sessie. Er wordt een paspoortje opgemaakt waarin je ieder onderdeel zal moeten laten afvinken.

Bij problemen of voor meer info: stuur een mailtje naar prestarterstraject@acerta.be

Je schrijft je in voor een aantal verplichte gratis workshops via de Starters academie . Je leert snel bij door het volgen van deze sessies van een uurtje. De verplichte sessies zijn:  “Je opstart als zelfstandige”, “Je businessplan”, “Je financieel plan”, “Je marketing plan” en “Digitale marketing”. Je volgt deze online workshops op een moment dat jou uitkomt. Inschrijven op voorhand is wel verplicht.

Je volgt via onze deskundige coaches ook 2 individuele sessies om jouw case persoonlijk aan te pakken. Dit zijn betalende sessies over jouw eigen businessplan en marketingplan. Hierin krijg je 1-op-1 advies en ondersteuning en word je helemaal klaargestoomd. Vraag je coaching aan via ons coaching voor zelfstandigen programma.

Jouw trajectbegeleider doet een laatste check en vult jouw paspoortje en attest in. Je bent nu klaar om de premie aan te vragen.

De premie vraag je aan via de website van de overheid: https://www.vlaanderen.be/transitiepremie/transitiepremie-online-aanvraagformulier

Hierin moet je enkele bewijsstukken kunnen aanleveren: VDAB inschrijving, bewijs van uitkeringsgerechtigdheid, jouw prestartersattest en het bewijs van aansluiting bij Acerta.

Overzicht opleidingen prestarterstraject Acerta

Opleidingen met * zijn verplicht
Opleidingsonderdeel Kostprijs (excl. btw)
Intake-gesprek & opvolging: Is zelfstandige zijn iets voor jou?* (2u) € 148
Starters academie sessie 1: Je opstart als zelfstandige* (1u) gratis
Starters academie sessie 2: Je businessplan* (1u) gratis
Starters academie sessie 3: Je financieel plan* (1u) gratis
Starters academie sessie 4: Je marketing plan* (1u) gratis
Starters academie sessie 5: Digitale marketing* (2u) gratis
Starters academie sessie 6: Sales academie (1u) gratis
Individuele coaching van je businessplan* € 148
Individuele coaching van je marketing plan* € 89

Opgelet: de gratis workshops van de Starters academie worden gepauzeerd tijdens de zomermaanden. Vanaf september kan je opnieuw deelnemen.

Eenmaal je het prestarterstraject succesvol hebt afgerond, heb je 6 maanden de tijd om je in te schrijven als zelfstandige in hoofdberoep, anders kan je de transitiepremie niet meer aanvragen. Dit kan snel en gemakkelijk online op ikwilstarten.be, in je regionale Acerta-kantoor of via je trajectbegeleider.

Tip van je begeleider

Wat is de transitiepremie?

De Vlaamse Regering voorziet een premie gedurende de eerste 24 maanden van opstart. Omdat er bij opstart dikwijls een gebrek is aan kapitaal of financiële middelen, wordt zo de drempel verlaagd. Het bedraagt een maandelijkse bruto premie die maximaal 2 jaar uitgekeerd wordt.

Je kan de transitiepremie enkel online aanvragen op de website www.vlaanderen.be.

Maanden Bedrag per maand
1-3 € 563,08
4-6 € 506,77
7-9 € 450,46
10-12 € 394,16
13-15 € 337,85
16-18 € 281,54
19-21 € 225,23
22-24 € 168,92
TOTAAL € 8784,03

De transitiepremie wordt toegekend aan de natuurlijke persoon en niet aan de onderneming. Die natuurlijke persoon is dan onderworpen aan de personenbelasting onder deel II Winsten en Baten.

De hoogte van de belasting is afhankelijk van de persoonlijke situatie. De transitiepremie is dus een beroepsinkomen en wordt als dusdanig belast. Er zijn ook sociale zekerheidsbijdragen op verschuldigd.

Er is geen beperking voor inkomsten uit het zelfstandig beroep boven op de premie.

Startersacademie afbeelding

Interesse in ons prestarterstraject?

Laat je gegevens achter en onze trajectbegeleider neemt contact met je op.
Of stuur een mailtje naar prestarterstraject@acerta.be

Meer informatie