Een naam voor je nieuwe zaak
Voor je met je zaak uit de startblokken schiet, heb je best goed nagedacht over de naam. Met die naam stel je je bedrijf voor aan je potentiële klanten, bouw je een imago op en werk je aan herkenbaarheid.
Hieronder lees je waar je rekening mee houdt bij het bedenken van een bedrijfsnaam.
1. De eerste indruk telt dubbel
Heb je een fantastisch idee voor de naam van je bedrijf maar ben je niet zeker of het de beste keuze is? Stel jezelf dan deze vragen:
-
Is de naam makkelijk te onthouden?
-
Is de naam eenvoudig uit te spreken?
-
Zullen klanten de naam meteen kunnen spellen?
-
Prikkelt de naam de nieuwsgierigheid?
-
Straalt de naam uit waar jij en je zaak voor staan?
Vijf keer ja? Dan is de naam die je hebt bedacht boenk erop!
2. Bestaat je domeinnaam nog?
Van zodra je de naam publiek gebruikt, is die helemaal van jou. Dat doe je bijvoorbeeld door de naam op je visitekaartjes te zetten of op de gevel van je winkel. Een formele registratieprocedure is niet nodig.
Wil je de naam van je zaak ook online gebruiken, controleer dan vooraf of de social media handles en de domeinnaam voor je website nog beschikbaar zijn. Is dat zo? Reserveer die dan meteen! Voor social media volstaat het om een account te maken met de naam van je keuze op de verschillende platformen. De domeinnaam van je website moet je reserveren, registreren en jaarlijks betalen.
Is jouw domeinnaam nog beschikbaar?
Wil je je domeinnaam registreren? Vind een partner in de lijst van registrars.
3. Kies je een maatschappelijke naam, een vennootschapsnaam, een merknaam of een handelsnaam?
Een maatschappelijke naam
Een maatschappelijke naam of bedrijfsnaam is de officiële naam van je zaak. Het staat in de statuten van je onderneming en wordt gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De juridische vorm van je onderneming maakt deel uit van je maatschappelijke naam. Dat is bijvoorbeeld VOF, BV of NV. De maatschappelijke naam is louter administratief maar mag je ook gebruiken als handelsnaam of commerciële naam.
Een vennootschapsnaam
Een vennootschapsnaam is een maatschappelijke naam die uniek is. Met andere woorden, het is een naam die nog geen enkele andere vennootschap gebruikt. Is je vennootschapsnaam niet uniek, loop je de kans dat de benadeelde partij eist dat je je naam aanpast.
TIP: controleer de public search van de Kruispuntbank van Ondernemingen of je vennootschapsnaam al gebruikt wordt.
Een merknaam
Waar je een idee op zich niet kan registreren, bestaat er wel een manier om je merknaam te beschermen. Een geregistreerd merk zorgt ervoor dat je de exclusieve rechten bezit (in de Benelux). Je mag dan ® gebruiken achter je merknaam en kan formele stappen ondernemen mocht iemand met je naam aan de haal willen gaan.
Een handelsnaam
De handelsnaam of commerciële naam van je onderneming is die je publiek gebruikt en waarmee je reclame maakt voor je zaak. Die naam mag dezelfde zijn als je maatschappelijke naam.
Veelgestelde vragen
Kan ik eender welke bedrijfsnaam kiezen?
Neen, je mag de commerciële naam van je onderneming zelf kiezen zolang die niet in het nadeel van een concurrent is. Je controleert dus beter in de KBO of er al een bedrijf bestaat met een identieke naam.
De precieze regels voor eenmanszaken en vennootschappen vind je ook op de website van de FOD Economie.
Zijn er verschillen in naamgeving van een eenmanszaak en een vennootschap?
Voor een eenmanszaak gebruik je je eigen familienaam (als natuurlijk persoon) of kies je voor een handelsnaam. Een handelsnaam kies je vrij zolang het niet de naam van een concurrent is.
Voor een vennootschap bestaat er een onderscheid tussen de handelsnaam en de maatschappelijke naam.
Hoeveel budget besteed ik best aan het vinden van een naam voor mijn zaak?
Dat beslis jij zelf. Het hangt er ook van af hoeveel concurrentie er is in je sector en hoe belangrijk het is om je te onderscheiden. Het is alleszins niet verplicht om hulp in te schakelen.
Mag ik een bedrijfsnaam in om het even welke taal kiezen?
Ook dat hangt ervan af: van je doelgroep, van je toekomstplannen en van de markt waarin je opereert. Ben je van plan vooral lokaal te werken, is een Nederlandstalige naam perfect. Wil je op termijn de internationale toer op, kies je best een Engelse naam.
De perfecte bedrijfsnaam gevonden? Op naar de volgende stap!
Voor jij en je merk de markt bestormen, bekijk je best hoe je jezelf beschermt wanneer het minder gaat. Hoe bouw je je pensioen op als zelfstandig? Wat als je even niet kan werken? Wat als je problemen hebt met een leverancier? In de volgende stap leggen we je alles uit over de verzekeringen die interessant zijn voor zelfstandigen.