Contact

Hulp bij administratie

De officiële start van je zaak ligt nu echt binnen handbereik. Met de checklist van Acerta controleer je in een handomdraai of je alle administratieve stappen hebt gezet om zonder zorgen je zaak officieel te openen. 

Je administratie op orde? De garantie voor een vlotte start!

We got you! Acerta regelt voor jou je ondernemingsnummer, btw-nummer, vergunningen en verzekeringen. Zo kan jij focussen op wat echt telt. Start vandaag nog online of contacteer ons voor meer info of een afspraak.

1. Heb je een zakelijke bankrekening?

Een zakelijke bankrekening openen is in België voor de meeste ondernemingsvormen verplicht.  

Heb je een vennootschap? 

Een zakelijke bankrekening is verplicht! 

Heb je een eenmanszaak? 

Een zakelijke bankrekening is niet verplicht maar wel aangeraden. Zo hou je privé- en zakelijke transacties mooi gescheiden. Handig ook mocht de fiscus vragen hebben over ingebrachte kosten.

2. Heb je een ondernemingsnummer?

Een ondernemingsnummer is 1 van de 3 basisverplichtingen voor de opstart van elke onderneming in België. Zo’n nummer is het bewijs dat je geregistreerd bent bij de Kruispuntbank van Ondernemingen of KBO. Zie het als het rijksregisternummer van je zaak. Het bestaat uit een 0 of een 1, gevolgd door 9 cijfers. Bijvoorbeeld: 0123.456.789. 

Wat is jouw ondernemingsnummer?

Zet dit nummer: 

  • Op je website 

  • Op je visitekaartje 

  • Op facturen 

  • Op zakelijke brieven 

  • In aktes 

  • Op bestelnota’s 

  • … 

Acerta brengt de aanvraag van je ondernemingsnummer voor jou in orde. Online of na afspraak in 1 van onze ondernemingsloketten.  

3. Is je btw-nummer geactiveerd?

Van zodra je btw-plichtig bent, moet je je ondernemingsnummer als btw-nummer laten registreren bij de btw-administratie. Je geeft daarbij  

Wanneer ben je btw-plichtig? 

Ga ervan uit dat je btw-plichtig bent. De meeste ondernemingen zijn dat. Sommige vrije beroepen zijn vrijgesteld van btw, net als beroepen met een sociaal karakter. Kleine ondernemingen met een omzet die lager ligt dan €25.000 zijn wel btw-plichtig maar kunnen een vrijstelling van btw-aangiftes vragen. In dat laatste geval moet je ook je btw-nummer laten activeren. 

Welke beroepen/organisaties zijn vrijgesteld van btw? 

  • Artsen, tandartsen, kinesitherapeuten, vroedvrouwen, verplegers en verpleegsters, verzorg(st)ers en ziekenoppassers, 

  • instellingen voor bejaardenzorg, 

  • instellingen voor gezinshulp, 

  • ziekenfondsen, 

  • instellingen die de zorg voor mindervaliden tot doel hebben, 

  • scholen. 

Een gedetailleerd overzicht vind je in het btw-wetboek, artikel 44.  

Wat met de vrijstelling van aangiftes? 

Dat geldt enkel voor ondernemingen met een omzetcijfer dat lager is dan €25.000. Je bent dan wel btw-plichtig maar hoeft op je facturen geen btw aan te rekenen en ook geen btw-aangifte te doen. De keerzijde van de medaille is dan dat je ook geen recht hebt op btw-aftrek. 

Hulp nodig bij het activeren van je btw-nummer? Acerta helpt je graag!

4. Ben je aangesloten bij een sociaal verzekeringsfonds?

In België is elke zelfstandige verplicht zich aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Dit geldt ook voor vennootschappen als rechtspersoon. Het fonds zorgt voor je sociale zekerheid zoals kinderbijslag, gezondheidszorg, pensioen enz.  

Wat doet een sociaal verzekeringsfonds voor jou? 

  • Informatie geven over de sociale bescherming van jou als zelfstandige en die van je gezin.  

  • Informatie geven over je sociale bijdragen. 

  • Je begeleiden met advies op maat over pensioenen, invaliditeit enz. 

Hoeveel betaal jij aan sociale bijdragen? 

Sociale bijdragen betaal je elk kwartaal aan je sociaal verzekeringsfonds. Als starter betaal je de eerste drie jaar het wettelijke minimumbedrag. Voor zelfstandigen in bijberoep is de bijdrage anders (lager) dan dat voor hoofdberoepers.  

Ongeveer twee jaar later bekijkt de overheid je effectieve inkomsten, waarop je sociaal verzekeringsfonds de berekening maakt. Betaalde je teveel? Dan ontvang je een terugbetaling. Betaalde je te weinig? Dan moet je het tekort bijbetalen.  

Merk je dat je inkomen hoger ligt en dat je wettelijke minimumbijdrage te weinig zal zijn, kan je al op voorhand een verhoogde bijdrage betalen. Je sociaal verzekeringsfonds helpt je hiermee verder.  

Hoe helpt Acerta mij?  

Simpel: bij Acerta krijg je de meest complete ondersteuning aan de scherpste tarieven van het land. Als starter slaap je op je beide oren. Onze medewerkers nemen je alle administratieve rompslomp uit handen zodat jij je kan concentreren op wat er echt toe doet: een vliegende start nemen met je nieuwe zaak! 

Beroep doen op de expertise van onze administratieve duizendpoten? Sluit je dan online aan of kom langs in een Acerta-kantoor in je buurt

Welke vergunningen heb je nodig?

Voor sommige beroepen heb je als starter vergunningen nodig. Sommige vergunningen heb je al nodig voor je je gaat inschrijven als zelfstandige. Met andere woorden: zonder de vergunning krijg je geen toelating om het beroep uit te oefenen. Dat gaat over deze vergunningen:  

Andere vergunningen zijn in vele gevallen verplicht maar houden de registratie van je onderneming niet tegen. Dit type vergunning wordt ook wel toelatingen of erkenningen genoemd.  

Wil je weten of jij een vergunning, toelating of erkenning nodig hebt? Neem contact op met de medewerkers van Acerta. We maken je wegwijs doorheen alle vergunningen en zorgen ervoor dat je administratief in orde bent. 

Wil je na het doornemen van deze checklist nog meer weten over de formaliteiten voor starters?

Neem dan deel aan de sessie "opstart als zelfstandige" van de gratis Starters academie van Acerta. De Starters academie is een verzameling van relevante, korte workshops die je meer informatie geven over alle aspecten van ondernemerschap.  

Alle administratie afgerond? Klaar voor de grote opening!

Proficiat! Niks staat jou nog in de weg om je zaak officieel te openen. Laat die confetti, champagne en rode loper maar komen! Onthoud: welke vraag je ook hebt als ondernemer, Acerta geeft jou een duidelijke antwoord.  

Daarom geven we jou als laatste punt in dit stappenplan geven we antwoord op een veelgestelde startersvraag: heb je als starter een boekhouder nodig of niet? Je vindt het antwoord via de onderstaande knop.