Een boekhouder inschakelen of niet?
Eens je ondernemer bent, ben je wettelijk verplicht om boekhouding nauwgezet bij te houden. Dat betekent niet altijd dat je ook een boekhouder moet inschakelen. In sommige situaties – als je een dubbele boekhouding moet voeren – is een boekhouder wel verplicht.
Hieronder loodsen we je doorheen de keuzes en verplichtingen die je als startend ondernemer hebt:
De complexiteit van je boekhouding
De vereenvoudigde boekhouding | De dubbele boekhouding |
---|---|
Een boekhouder inschakelen is een optie, geen must. | Een boekhouder inschakelen is verplicht. |
De vereenvoudigde boekhouding
De vereenvoudigde, enkelvoudige of eenvoudige boekhouding is er voor:
-
Een eenmanszaak,
-
Een VOF,
-
Een CommV.
Let wel: zolang de jaaromzet exclusief btw lager is dan €500.000 en het niet om een onderneming gaat in de sector van het verzekeringswezen, kredietverrichtingen, beleggingen en beursverrichtingen.
Een vereenvoudigde boekhouding bestaat uit:
-
Een financieel dagboek,
-
Een aankoopboek,
-
Een verkoopboek, en
-
Een inventarisboek.
Dit type boekhouding mag je zelf bijhouden als ondernemer. Een boekhouder inschakelen is niet verplicht.
De dubbele boekhouding
Je bent verplicht om een dubbele boekhouding te voeren als:
-
Je een BV, NV of CV hebt,
-
Je een eenmanszaak, VOF of CommV hebt met een jaaromzet van meer dan €500.000 excl. btw, of
-
Je onderneming zich in de sector van het verzekeringswezen, kredietverrichtingen, beleggingen en beursverrichtingen bevindt.
In een dubbele boekhouding registreer je alle inkomende en uitgaande documenten. Het grote verschil met een vereenvoudigde boekhouding is dat elke transactie dubbel wordt geboekt: één aan de creditzijde, en één aan de debetzijde. Die twee kanten moeten altijd perfect in balans zijn.
Ondernemingen die een dubbele boekhouding voeren, zijn verplicht om dat door een boekhouder te laten doen.
De tijd die je zelf hebt voor je administratie
Vergis je niet: je boekhouding minutieus bijhouden vraagt veel tijd en moeite. Daarnaast moet je rekening houden met deadlines voor belastingaangiftes zoals voor de btw en de vennootschapsbelasting. Vertragingen of vergissingen kunnen resulteren in fameuze boetes.
Ben je niet verplicht om een boekhouder in de arm te nemen, heb je twee keuzes:
Zelf je boekhouding bijhouden | Een boekhouder inschakelen |
---|---|
Eventueel met behulp van boekhoudsoftware | Vind de boekhouder die bij je past |
Zelf je boekhouding bijhouden
Dat doe je manueel of je gebruikt een boekhoudsoftware dat het werk van je overneemt. Daarnaast moet je altijd up-to-date blijven over deadlines van aangiftes en veranderingen in de wetgeving. Ben je te laat of maak je fouten in de aangiftes, loop je het risico op boetes van de fiscus.
Heb je zelf veel kennis van administratie en financiën, is het zeker mogelijk om zelf je boekhouding te voeren. Is je kennis beperkt, is het risico op fouten groot. Onderschat ook niet de tijd die in het bijhouden van alle documenten kruipt.
Een boekhouder inschakelen
Een boekhouders is verplicht voor ondernemingen met een dubbele boekhouding. Is dat bij jou niet het geval, is een boekhouder sowieso interessant. Niet enkel omdat die jouw administratie bijhoudt en geen deadline voor aangiftes uit het oog verliest. Ook omdat je steeds beroep kan doen op advies op maat.
Kortom: volgens ons maakt een boekhouder de opstart van je zaak een stuk eenvoudiger. Zeker als je een boekhouder hebt gevonden die bij je onderneming past.
Een boekhouder vinden die bij je onderneming past
Vijf tips om je perfect match te vinden:
- Kies een expert in je sector
- Zoek naar de juiste klik tijdens het eerste gesprek
- Let op proactiviteit en betrouwbaarheid tijdens het eerste gesprek
- Kijk naar je budget
- Wil je ook fiscaal advies of bedrijfsaudits?
Meer weten over hoe je aan de zoektocht naar een boekhouder begint?
Lees dan onze blog voor starters “Een boekhouder vinden: hoe vind je de juiste?”
Wil je voorbereid naar je boekhouder gaan? Volg dan het webinar “Je financieel plan” van de Starters academie van Acerta en leer meteen wat winst, omzet, prijszetting en kapitaal precies betekenen.
Nog vragen over je opstart als zelfstandige?
De Acerta medewerkers staan voor jou klaar: online of in één van onze vestigingen.