Dorien Camps is de drijvende kracht achter Bossy
‘Maak een businessplan.’ ‘Maak een financieel plan.’ ‘Doe dit.’ ‘Doe dat.’… Zelfstandige worden was van meet af aan het doel van Dorien Camps, maar de lijst praktische to-do’s die ze online tegenkwam, schrikte toch een beetje af. “Mijn zoektocht naar een ander type inspiratie en informatie leidde tot de geboorte van het magazine Bossy en gaven mij het duwtje om de sprong te wagen.”
“Zeven jaar werkte ik bij een kleine uitgeverij, maar ik wist: ‘Ik wil meer dan dit. Ik wil zelfstandige worden.’ Op zich geen nieuwe of vreemde wereld, want mijn ouders, mijn broer en mijn man zijn zelfstandigen. Wat me wel wat tegenhield waren de lijstjes die ik online vond waarin alles werd opgesomd wat ik moest doen om de stap te zetten. Ik had geen business- of financieel plan en vroeg me af of er geen andere manieren waren om zelfstandige te worden. Of andere ondernemers mij niet zouden kunnen helpen met hun eigen tips. Zo ben ik ondernemers gaan interviewen, onder anderen Yuri Vandenbogaerde en Dries Henau, de oprichters van Wasbar en Chez Claire. Dat gaf mij een goed gevoel en versterkte mijn overtuiging dat het ondernemerschap echt wel iets voor mij was.” |
Die inspirerende gesprekken vormden meteen de ook de input van het allereerste nummer van het magazine Bossy.
Dorien: “Het was een start-up special. Ja, je zou kunnen zeggen dat ik die editie in eerste instantie voor mezelf heb gemaakt. Ik vind dat nog steeds een goed uitgangspunt, omdat je heel dicht bij jezelf blijft en op zoek gaat naar die informatie die je zelf nuttig vindt. Natuurlijk moet je ook kijken naar de markt, maar we merken dat heel veel mensen zich erin herkennen. Dat wat we doen puur en eerlijk is, is heel belangrijk vandaag. Die persoonlijke touch geeft ook het specifieke karakter van Bossy.”
Waarom een magazine specifiek voor ondernemende vrouwen?
Dorien: “Omdat ik zelf ook op mijn honger bleef zitten. Het lijkt alsof elk ondernemersmagazine gemaakt is voor mannen van rond de 50, liefst in blauw kostuum en met een rode das. Kijk maar eens naar die covers. Daar trek je mij – en heel wat andere vrouwen – niet mee aan. Bossy pakt het anders aan en brengt verhalen en advies van vrouwelijke ondernemers uit eigen land. Een mooie mix van succesvrouwen en de girl next door die iets in elkaar knutselt, zodat iedereen zich met iemand kan vereenzelvigen.”
Betekent die persoonlijke touch ook dat je alles alleen doet?
Dorien: “Ook al wil je alles misschien wel alleen doen – het is moeilijk om je creatieve baby uit handen te geven – dat gaat niet. Rond mij heb ik intussen een team van content creators en Lara die de vormgeving verzorgt. Bovendien had ik al snel iemand nodig die mij zou kunnen vervangen tijdens mijn zwangerschapsverlof. Uiteindelijk werd dat Isabeau, die begin 2019 stage had gelopen bij Bossy en mij een goed halfjaar later heeft vervangen. Dat is heel goed verlopen en heeft mij als startende ondernemer gesterkt in mijn overtuiging dat je het niet in je eentje hoeft te beredderen. Ook nu vormde die ervaring het thema van het magazine: teamwork. Met daarin vragen als: hoe verzamel je de juiste mensen rond je? Hoe geef je leiding?”
Als beginnende ondernemer moet je veel: je business opbouwen en bekend maken, netwerken, administratie… Had je dat juist ingeschat?
Dorien: “Het is allemaal heel veel, dat is waar. Het is wel belangrijk om te beseffen dat het niet allemaal MOET. Het helpt om elk kwartaal een doel te kiezen en je daarop te focussen. Dat doel kan bijvoorbeeld ‘netwerking’ en ‘merkbekendheid opbouwen’ zijn. Dan weet je dat je vele avonden van huis zal zijn, maar daar kun je ook de rest van je dagschema op instellen. Het moet plezant en haalbaar zijn en blijven zodat je het ook op langere termijn volhoudt.”
De navigatiebalk op je site is opgebouwd rond de begrippen ‘work’, ‘life’ en ‘balance’. Slaag je daar zelf ook in?
Dorien: “Ik werk vrij efficiënt. Bovendien huldig in het principe dat je eerst je grote doel moet bepalen om daarna kleinere doelen uit te zetten. Zo blijft alles behapbaar en loop je jezelf niet voorbij. Je kan nu eenmaal niet alles doen. In een dag zitten slechts 24 uur om goed te besteden. Als zomaar wat rondlummelt op social media, vliegen die zo voorbij. Maar als je die uren goed benut, kom je daar een heel eind mee.”
Over Bossy
Bossy is een online platform. Bossy is een magazine. Het doelpubliek: ondernemende vrouwen. Maar hoe maakt Bossy business? Dorien: “We hebben verschillende inkomstenstromen. Het magazine is te koop in meer dan 500 krantenwinkels in Vlaanderen. Ik geloof in de kracht en de waarde van een print medium, net omdat we al zoveel tijd doorbrengen in een vluchtige online wereld. Lekker ongestoord offline genieten. Voor mij is Bossy dan ook in eerste instantie een magazine. Online brengen we kortere stukken die snel inspelen op wat er leeft en bouwen we onze community uit. Daarnaast heeft Bossy ook een webshop en hebben we partners voor producten en diensten die een meerwaarde zijn voor ondernemende vrouwen. Kleinere inkomstenbronnen zijn lezingen of eenmalige partnerships.”
Stap voor stap ondernemer
Dorien: “Pas nadat het eerste nummer van Bossy was verschenen, ben ik volledig zelfstandige geworden met een eenmanszaak en heb ik mijn job opgezegd. Voordien was in zelfstandige in bijberoep. Het is belangrijk om te beseffen dat het niet is omdat iets cool is, dat je er je boterham mee kan beleggen. In eerste instantie hield ik ook vijf van mijn klanten als freelance copywriter. Pas na verloop van tijd kon ik die engagementen afbouwen. Mensen denken graag en vaak: ‘Dorien heeft het wel voor elkaar, die kan volledig voor haar eigen ding gaan.’ Maar de realiteit is anders: ik moet ook dingen doen die misschien minder leuk zijn. Je moet er wel van kunnen leven, hé.”
Ook zin gekregen om te starten als zelfstandige?
Vraag dan hier je gepersonaliseerd stappenplan aan, of vlieg er meteen in en regel je aansluiting online!