Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Tour de l’Escale, rue du fort 3, 4460 Grâce-Hollogne
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

Een interne preventiedienst oprichten in samenwerking met andere werkgevers ? Dat wordt (soms) eenvoudiger.

11 juni 2024

Op 1 juli 2024 treedt nieuwe wetgeving in werking in verband met de organisatie van de interne diensten voor preventie en bescherming op het werk. In sommige gevallen kan die interne dienst door verschillende ondernemingen samen opgericht worden. De formaliteiten om met zo’n gemeenschappelijke interne dienst te werken worden vereenvoudigd voor een aantal ondernemingen.

De Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk

Iedere werkgever moet op basis van de welzijnswetgeving een interne dienst oprichten, ongeacht de omvang van de onderneming. Het aantal werknemers en de mate van risico van de bedrijfsactiviteiten bepalen de exacte inhoud van de concrete verplichtingen en opdrachten van die interne dienst en de daaraan verbonden preventieadviseur(s). Enkel in ondernemingen met minder dan 20 werknemers, kan de werkgever zelf deze rol opnemen. De interne dienst heeft een multidisciplinair karakter : alle aspecten van de welzijnswetgeving worden er opgevolgd. 

Wat is een gemeenschappelijke interne dienst ?

De welzijnswetgeving laat vandaag al toe dat ondernemingen afwijken van het principe dat er voor elke onderneming (te bekijken vanuit het ruimere begrip “technische bedrijfseenheid”) één interne dienst wordt opgericht. Ondernemingen kunnen er in dat verband voor opteren om samen te werken en over verschillende ondernemingen heen een gemeenschappelijke of gedeelde interne preventiedienst op te richten. Er is dan ook een (of meer) gemeenschappelijke preventieadviseur(s). De preventieadviseur moet in principe een werknemer zijn van de onderneming in kwestie. Bij een gemeenschappelijke interne dienst volstaat het dat de preventieadviseur bij één van de deelnemende werkgevers in dienst is.

Dat kan als de betrokken ondernemingen een juridische, economische, geografische of technische band hebben en als ze door die keuze de kwaliteit van het welzijnsbeleid kunnen optimaliseren. Die verhoging van de kwaliteit kan dan bijvoorbeeld liggen in het samenbrengen van expertise van preventieadviseurs die anders versnipperd zou blijven of in het combineren van verschillende preventiedisciplines die kleinere ondernemingen zonder zo’n samenwerking nooit allemaal zelf zouden kunnen beoefenen.

Om een gemeenschappelijke interne dienst op te kunnen richten, moet wel een strikte toelatingsprocedure gevolgd worden. Er moet een dossier ingediend worden bij de FOD WASO (algemene directie Humanisering van de Arbeid), die vervolgens de inspectie Toezicht op het Welzijn op het Werk zal raadplegen. Het is uiteindelijk de minister die met een Ministerieel Besluit formeel groen licht geeft in het aanvraagdossier.

Wat verandert er vanaf 1 juli ?

De nieuwe regels hebben tot doel om de oprichting van een gemeenschappelijke interne dienst gemakkelijker te maken vanuit administratief oogpunt. Voor een “kleine” interne dienst volstaat voortaan een eenvoudige melding van de oprichting van de gemeenschappelijke dienst, inclusief een lijst van de deelnemende ondernemingen, bij de Algemene Directie Humanisering van de Arbeid.  Voor de erkenning van een grote dienst blijft de minister bevoegd en wordt nog steeds een procedure gestart via de FOD en de inspectie.

Als men voortaan een verschil maakt tussen kleine en grote gemeenschappelijke interne diensten, is de vraag natuurlijk wie onder welke categorie valt. Men spreekt van een grote gemeenschappelijke interne dienst wanneer die wordt opgericht ofwel door meer dan tien werkgevers, ofwel door een groep werkgevers waarin meer dan 2000 werknemers worden tewerkgesteld, ofwel wanneer die groep een eigen departement voor medisch toezicht zal hebben. Een kleine dienst is er dan wanneer geen van deze criteria vervuld is.

Bron:  Koninklijk Besluit van 26 maart 2024 tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk, wat de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk betreft, BS 2 mei 2024

Hulp nodig ?

Als het concept van een gemeenschappelijke interne preventiedienst u aanspreekt, aarzel dan niet om onze consultants te contacteren via legal.consult@acerta.be of 016/24.65.45 zodat ze u kunnen begeleiden bij deze procedure.

Denkt u eraan om andere diensten of werknemers met andere werkgevers te delen? Dan is Bridge van Acerta is iets voor u. Aarzel niet om deze pagina te raadplegen voor meer informatie.

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates