Vorige

De Haelterman Groep uit Ternat vindt in Acerta de partner voor alle personeelsadministratie

#Werkgevers

De coronacrisis sloeg hard toe in de horecasector, niet alleen bij de cafés en restaurants maar ook bij de toeleveranciers. Zo ook bij de Haelterman Groep in Ternat. Een van de entiteiten van de familiale groep, Horeca Logistic Services (HLS), is uitgegroeid tot de grootste horeca-toeleverancier in België. HLS heeft drie grote distributiecentra van waaruit ze niet alleen cafés en restaurants beleveren, maar ook ziekenhuizen, bedrijven, rusthuizen en overheidsinstellingen. Met de andere entiteiten van de groep zijn ze onder meer de officiële importeur van gekende merken zoals Carlsberg en Taittinger en brengen ze daarnaast eigen merken op de markt zoals TAO, Másalto en St. Hubertus. Deze dranken worden ook aangeboden in de Brusselse Food Market ‘Wolf’ waar de groep een participatie in heeft.

Leestijd: Later lezen?

Naast de vaste dienstverlening zoals de loonadministratie en advisering, is het voor ons belangrijk dat we een partner hebben die ons ook op andere vlakken kan ondersteunen wanneer we daar nood aan hebben.

Katia Deknop, HR Directeur – HLS

Onestopshop

“De Haelterman Groep stelt driehonderdveertig mensen te werk onder zes paritaire comités in negen juridische entiteiten,” legt HR Directeur Katia Deknop uit. “Om die complexe administratie in goede banen te leiden hebben we een sterke partner nodig, zeker wanneer we een crisis zoals de coronapandemie het hoofd moeten bieden.” Katia kwam eind 2019 aan het hoofd van de hr-afdeling van de groep. Ze had reeds 20 jaar ervaring als HR-consultant met een achtergrond als jurist-fiscalist, waaronder ook 15 jaar bij Acerta, waar ze verantwoordelijk was voor de juridische consultancy-afdeling.

Toen ik aan boord kwam eind 2019, werkte de groep samen met een sociaal secretariaat waarvan de klantenbeheerder Franstalig was, terwijl zo ongeveer ons hele team Nederlandstalig is. Dat was gewoon niet handig samenwerken,” vertelt Katia. “Ik kon de aandeelhouders ervan overtuigen dat we een sterkere partner nodig hadden en schreef een tender uit, middenin de eerste lockdown van de coronapandemie. Uiteindelijk kozen we voor Acerta. Ik kende natuurlijk hun manier van werken heel goed en had er nog heel wat contacten, maar dat was niet wat ons uiteindelijk voor hen deed kiezen,” vertelt Katia. “Onze aandeelhouders waren heel erg voorstander van een ‘onestopshop’, één partner die ons op alle vlakken zou kunnen ondersteunen als het op personeelsadministratie aankomt. En daarop scoorde Acerta heel sterk.

Binnenkort maakt de Haelterman groep de overstap naar het soft HR Connect-platform van Acerta. “Goede tools zijn cruciaal en moeten het onze medewerkers gemakkelijker maken. Maar ook de persoonlijke ondersteuning van het HR-team is voor ons van groot belang,” zegt Katia. Ze is zelf jurist van opleiding maar doet toch nog regelmatig beroep op Acerta voor ondersteuning. “Door mijn eigen ervaring binnen Acerta kan ik samenwerken met mensen die ik goed ken en weet ik ook meteen bij wie ik terecht kan voor bepaalde vragen. Wanneer ik snel een antwoord nodig heb of zelf de tijd niet heb om bepaalde juridische zaken uit te zoeken, dan weet ik meteen bij wie ik terecht kan,” legt ze uit. “Ik moet toegeven dat ik wel een kritische klant ben en soms ook mijn ongezouten mening durf te geven. Maar dat geldt evengoed in twee richtingen. Dat is net zo fijn aan de samenwerking.”

Rekrutering

De coronapandemie zorgde ook bij de Haelterman groep voor heel wat tijdelijke werkloosheid en een bijhorende vacaturestop, hoewel er wel nood was aan bepaalde specifieke profielen. “In eerste instantie probeerden we onze eigen mensen zoveel mogelijk voltijds aan het werk te houden en te heroriënteren,” verklaart Katia, “maar we hadden niet alle competenties in huis en voor sommige profielen moesten we dus extern op zoek. De heropening van de horeca maakte die zoektocht bovendien extra moeilijk. Opeens was er een toevloed aan nieuwe vacatures en waren de profielen die wij zochten heel gegeerd.

Voor de zoektocht naar een Facility Manager voor het beheer van de vastgoedportefeuille koos Katia voor een samenwerking met de experten van Acerta Consult.Ik werd benaderd door heel wat headhunters – met vaak dure fees – maar uiteindelijk gaf ik de voorkeur aan Acerta omdat ik hun manier van samenwerking ken. In tegenstelling tot andere headhunters werken ze ook zeer flexibel. De Acerta-consultant had meteen begrepen welk profiel we zochten en leverde uiteindelijk één kandidaat aan: meteen de juiste.

We maken voor een specifiek salesprofiel ook graag gebruik van hun assessments.” Katia was in haar Acerta-verleden geregeld co-assessor. Rapporten van de Acerta-assessments geven een heel goed beeld van wie de kandidaat is, en brengen de sterktes en zwaktes van de kandidaat duidelijk aan het licht. Het resultaat van zo een assessment is trouwens ook heel interessant voor de kandidaat zelf.

Continuïteit garanderen

Naast de samenwerking met de experten van het Talent Boost Center, doet de groep ook een beroep op andere Acerta Consult diensten. “We zijn op zoek naar een nieuwe hr-medewerker en in afwachting van een vaste aanwerving hebben we nu een consultant van Acerta die ons mee ondersteunt. Op die manier kunnen we de continuïteit op de hr-afdeling garanderen,” legt Katia uit. “Naast de vaste dienstverlening, zoals de loonadministratie en advisering, is het voor ons belangrijk dat we een partner hebben die ons ook op andere vlakken kan ondersteunen wanneer we daar nood aan hebben. Bovendien zijn wij als klant ook zeker dat we vanuit Acerta Consult een goed opgeleide consultant in huis krijgen die meteen inzetbaar is.

Hr-services voor sterke ondernemingen en organisaties

Je bedrijf of organisatie laten groeien, dat is ook onze ambitie. Succes en voldoening gaan hand in hand met innovatie en creativiteit. Hierin spelen de unieke talenten en de kennis van je werknemers een grote rol. Acerta stimuleert en ontwikkelt mee.

Ontdek ons aanbod

Deel dit ondernemersverhaal