Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Tour de l’Escale, rue du fort 3, 4460 Grâce-Hollogne
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

Sociaal Strafwetboek in een nieuw kleedje

06 juni 2024

Het Sociaal Strafwetboek regelt hoe inbreuken tegen het arbeidsrecht en de sociale zekerheid worden vastgesteld en vervolgd, en welke strafrechtelijke of administratieve sancties kunnen worden opgelegd. Dit wetboek trad in werking op 1 juli 2011.
Op zijn laatste plenaire vergadering vóór de verkiezingen heeft de Kamer een wet goedgekeurd die het Sociaal Strafwetboek op verschillende vlakken hervormt en moderniseert. Deze wijzigingen zullen in werking treden 10 dagen na de publicatie van de wet in het Belgisch Staatsblad. We geven je, onder voorbehoud van de gepubliceerde tekst, de grote lijnen alvast mee.

Update 21 juni 2024:
De wet die het Sociaal Strafwetboek aanpast zoals hieronder beschreven, is verschenen in het Belgisch Staatsblad van 21 juni 2024. Deze aanpassingen aan het Sociaal Strafwetboek treden in werking op 1 juli 2024.

 

De wijzigingen die deze nieuwe wet aanbrengt aan het Sociaal Strafwetboek, zijn heel uiteenlopend:

  • wijzigingen die voortvloeien uit de evaluatie van de toepassing op het terrein;
  • meer coherentie in de sanctionering van de verschillende inbreuken;
  • beperking van de gevangenisstraf tot de zwaarste gevallen;
  • vermindering van het sanctieniveau tot een administratieve geldboete voor een aantal inbreuken;
  • opheffing van de strafbaarheid van bepaalde inbreuken; en
  • afstemming op de meest recente wettelijke evoluties.

We overlopen hieronder enkele in het oog springende wijzigingen, die we telkens toelichten aan de hand van enkele voorbeelden (niet-exhaustief).

Hogere boetes voor de zwaarste inbreuken

Het Sociaal Strafwetboek bepaalt, voor elke inbreuk tegen het arbeidsrecht en de sociale zekerheid, welke sanctie daarvoor kan worden opgelegd.

Het Sociaal Strafwetboek voorziet momenteel in vier sanctieniveaus waarvan er één, niveau 1, enkel bestaat uit een administratieve geldboete. De drie andere niveaus omvatten zowel een strafrechtelijke als een administratieve sanctie.

Vermenigvuldigd met de toepasbare opdeciemen (“x8” voor inbreuken gepleegd vanaf 1 januari 2017) ziet het huidige plaatje (vóór de inwerkingtreding van de wijzigingswet) er als volgt uit:

Niveau 1:

  • Administratieve geldboete van 80 tot 800 euro

Niveau 2

  • Administratieve geldboete van 200 tot 2.000 euro, of
  • Strafrechtelijke geldboete van 400 tot 4.000 euro

Niveau 3

  • Administratieve geldboete van 400 tot 4.000 euro, of
  • Strafrechtelijke geldboete van 800 tot 8.000 euro

Niveau 4

  • Gevangenisstraf van 6 maanden tot 3 jaar
  • Administratieve geldboete van 2.400 tot 24.000 euro, of
  • Strafrechtelijke geldboete van 4.800 tot 48.000 euro

Voor sommige inbreuken bepaalt het Sociaal Strafwetboek bovendien dat de geldboete moet worden vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers. De vermenigvuldigde geldboete mag niet meer bedragen dan 100 x de maximumgeldboete.

De nieuwe wet die het Sociaal Strafwetboek wijzigt, verdubbelt de geldboetes van niveau 3, en verhoogt de maximumgeldboetes van niveau 4. Vanaf de inwerkingtreding van de wijzigingswet zal het plaatje er dus uitzien als volgt (met inbegrip van de opdeciemen “x8”):

Niveau 1:

  • Administratieve geldboete van 80 tot 800 euro

Niveau 2

  • Administratieve geldboete van 200 tot 2.000 euro, of
  • Strafrechtelijke geldboete van 400 tot 4.000 euro

Niveau 3

  • Administratieve geldboete van 800 tot 8.000 euro, of
  • Strafrechtelijke geldboete van 1.600 tot 16.000 euro

Niveau 4

  • Gevangenisstraf van 6 maanden tot 3 jaar
  • Administratieve geldboete van 2.400 tot 28.000 euro, of
  • Strafrechtelijke geldboete van 4.800 tot 56.000 euro

Dit betekent dat voor inbreuken van niveau 3 en 4 hogere boetes kunnen worden opgelegd vanaf de inwerkingtreding van de wijzigingswet.

Verhoging van het sanctieniveau van sommige inbreuken

Voor sommige inbreuken legt de nieuwe wet een sanctie op van een hoger niveau dan momenteel het geval is.

Voorbeelden:

  • De niet-uitbetaling van het werknemersloon: van niveau 2 naar niveau 3 of 4.
  • Het wetens en willens niet aangaan van een arbeidsongevallenverzekering: van niveau 3 naar niveau 4.

Verlaging van het sanctieniveau van sommige inbreuken

Voor enkele andere inbreuken legt de nieuwe wet een sanctie op van een lager niveau dan momenteel het geval is.

Voorbeelden:

  • Het niet bewaren op de plaats waar het arbeidsreglement kan worden geraadpleegd, van een kopie van de deeltijdse arbeidsovereenkomst of een uittreksel hiervan: van niveau 3 naar niveau 2.
  • De niet-naleving door de werkgever van de verplichting om de werknemer op voorhand te informeren over medische onderzoeken: van niveau 2 naar niveau 1.

Opheffing van de strafbaarheid van sommige inbreuken

Sommige gedragingen worden door de nieuwe wet zelfs niet langer strafrechtelijk of met een administratieve geldboete bestraft.

Voorbeelden:

  • Het niet binnen 24u informeren van de inspectie van de tewerkstelling van een werknemer op zondag in de bedrijven waarvoor een koninklijk besluit kan toestaan dat werknemers 12x per jaar op zondag worden tewerkgesteld.
  • De opbrengst van tuchtrechtelijke geldboeten niet aanwenden ten voordele van de werknemers.

Invoering van nieuwe sociaalrechtelijke inbreuken

De nieuwe wet voegt ook enkele nieuwe inbreuken toe aan het Sociaal Strafwetboek.

Voorbeelden:

  • De niet-naleving van verplichtingen inzake glijdende uurroosters.
  • De niet-toekenning of niet tijdige toekenning van eco-cheques.

Wijzigingen op het vlak van beleid en inspectie

Verder brengt de nieuwe wet ook diverse wijzigingen aan op het vlak van sociaal strafbeleid, procedures en werkwijze van de inspectie.

Voorbeelden:

  • Toevoeging van sociale dumping als te bestrijden verschijnsel in het kader van het beleid tegen illegale arbeid en sociale fraude.
  • Mogelijkheid voor sociaal inspecteurs om de politie in te schakelen voor toegang tot de arbeidsplaatsen en tot bewoonde ruimten.

Bron:

  • Wetsontwerp houdende wijziging van het sociaal strafrecht en diverse arbeidsrechtelijke bepalingen, parl.doc. Kamer nr. 55-3914.
  • Wet van 15 mei 2024 houdende wijziging van het sociaal strafrecht en diverse arbeidsrechtelijke bepalingen, BS 21 juni 2024

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates