Terug naar overzicht

Corona telewerkaangifte: hoe werkt het?

Strengere controles en verplichte registratie van niet-telewerkers, dat heeft het Overlegcomité beslist op woensdag 24 maart. In dit artikel leggen we je uit hoe de registratietool telewerk precies werkt.

Thuiswerk nog steeds verplicht

Telewerken is nog steeds verplicht voor iedereen die van thuis uit kan werken. Alleen wanneer de aard van de functie het thuiswerken onmogelijk maakt, of de continuïteit van de onderneming in het gedrang komt, mogen werknemers naar de werkvloer gaan. Als werkgever moet je je werknemers dan een attest bezorgen dat hun aanwezigheid op de werkplaats bevestigt.

Strengere controles gefaciliteerd door registratietool

Het Overlegcomité heeft strengere controles op telewerk aangekondigd. Om dat mogelijk te maken, zullen werkgevers verplicht worden om mee te delen hoeveel werknemers er absoluut niet kunnen telewerken. Dit kan worden ingegeven via de Corona Telewerkaangifte die beschikbaar is op de portaalsite van de sociale zekerheid. De registratieplicht geldt vanaf de maand april en je hebt de tijd tot de zesde kalenderdag van de maand om de aangifte te doen.

Over de telewerk registratietool

Wij geven je hieronder antwoorden op veelgestelde vragen over de telewerk registratietool.

Wie moet de registratietool gebruiken?

Alle werkgevers uit alle sectoren zijn verplicht de registratietool te gebruiken. Enkel ondernemingen die verplicht volledig gesloten zijn, hoeven de aangifte niet te doen.

Je vult de aangifte in per vestiging van je onderneming. Die kan je herkennen aan hun vestigingseenheidsnummer. Grote ondernemingen met meer dan 20 vestigingen mogen de aangifte doen via een gestructureerd excelbestand.

Waar vind ik de telewerk registratietool?

Je vindt de registratietool terug op de portaalsite van de sociale zekerheid. Je kan de registratietool enkel online invullen.

Welke werknemers moet ik registreren?

Je vermeldt in de tool twee getallen:

  • Het totaal aantal personen werkzaam in je onderneming. Je houdt rekening met iedereen die normaal gezien regelmatig op de werkvloer aanwezig is. Dat zijn niet alleen je eigen medewerkers die met een arbeidsovereenkomst, kaderovereenkomst (flexi-jobs) of leerovereenkomst aan jou gebonden zijn, maar ook uitzendkrachten, vrijwilligers en werknemers van onderaannemers bijvoorbeeld. Ook de langdurig zieken en medewerkers in een vorm van loopbaanonderbreking vermeld je, net als de personen met een functie waarbij ze niet vaak op kantoor zijn zoals bijvoorbeeld koeriers.

  • Het aantal personen dat een functie uitoefent die ‘niet-telewerkbaar’ is. Die notie moet je strikt interpreteren: enkel de medewerkers die in geen enkel geval hun taken of een deel ervan thuis kunnen uitvoeren, tel je dus. Ook hier vermeld je de uitzendkrachten, vrijwilligers en werknemers van onderaannemers.

Dat wil zeggen dat je de personen die wel thuis werken, volledig of gedeeltelijk, niet meetelt in dit laatste aantal en ook nergens apart moet vermelden. Ze maken wel deel uit van de totale populatie.

Het gaat telkens om het aantal medewerkers op de eerste werkdag van de maand.

Voor welke periode moet ik mijn werknemers registreren?

Je moet het formulier maand per maand invullen.

Je zal een bevestiging krijgen van de gegevens die je geregistreerd hebt, via een e-mail naar het e-mailadres dat je hebt opgegeven in de e-box van je onderneming.

Je kan nog een wijziging of rechtzetting doen. De laatste aangifte voor een bepaalde maand vervangt telkens de vorige.

Hoe worden deze gegevens gebruikt?

De gegevens die je als werkgever met deze tool meedeelt, zullen de controlediensten moeten helpen bij hun werk. De aantallen die je er in vermeldt, zullen niet bindend zijn.

Maak van thuiswerk een succes

Een futureproof thuiswerkbeleid: dat heb je vandaag als organisatie nodig om succesvol de nieuwe manier van werken te omarmen.

Nele Mertens_acerta

Geschreven door

Nele Mertens

Juridisch adviseur

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels