Terug naar overzicht

Ik wil starten, een podcast over ondernemen by Acerta

Ik wil starten is een podcast waarin we op zoek gaan naar de verhalen achter succesvolle ondernemingen. Voor deze eerste serie spraken we openhartig met de drijvende krachten achter RainPharma, Dierendonck, Swapfiets, YuCopia en Deliveroo. Samen met ons werpen ze een blik achter de schermen en delen ze hun ervaringen van opstartend bedrijf tot bloeiende business. 

We hebben de gesprekken gebundeld in een mini-luisterreeks van vijf afleveringen. In elke aflevering hoor je een ondernemer aan het woord en krijg je praktische tips waarmee je zelf aan de slag kan gaan.

Eén ding is zeker: het ondernemerschap gaat gepaard met heel wat ups & downs. Maar met de nodige drive, kom je er uiteindelijk wel.

Alle afleveringen

Inhoud

#1: RainPharma

In deze eerste aflevering hoor je Dominique Bastin, oprichter van RainPharma en een ondernemer pur sang. Als afgestudeerd cultuursocioloog wilde hij iets met mensenrechten doen, maar bij de start van zijn eerste job besefte hij meteen dat het niets voor hem was: elke ochtend de wekker, de files, ... Hij stopte na twee weken en ging aan de slag in het welnesscenter van zijn vader, waar ze voedingssupplementen verkochten. Hij ontdekte dat deze supplementen vaak een vage omschrijving hadden en ging op zoek naar een gezonder en betrouwbaarder alternatief. Zo ontstond het idee voor RainPharma. Zijn gouden tip: “De belangrijkste eigenschap om succesvol te zijn, is willen en durven veranderen. En vooral niet doen zoals het altijd al was."

#2: Swapfiets

Met z'n kenmerkende blauwe band verovert de Swapfiets in volle snelheid de Belgische steden. Van een uit te hand gelopen studentenproject tot een van de snelst groeiende merken in de lage landen: Swapfiets is hot en here to stay! Wij nodigden Thomas Schiltz, country manager Swapfiets België, uit in onze studio om ons het verhaal achter deze unieke start-up te vertellen. Hij legt niet enkel uit wat hun missie en visie is, maar spreekt ook vanuit eigen ervaring en wat we kunnen leren van onze noorderburen als het op ondernemen aankomt. 

#3: Dierendonck

Niet alle ondernemers starten van nul, maar dat wil niet zeggen dat ze hun zaak niet naar een hoger niveau kunnen tillen. Integendeel. Zo'n twintig jaar geleden nam Hendrik de slagerij van zijn ouders over in Sint-Idesbald. Hij bouwde de zaak helemaal om en opende in het aansluitende pand het vleesrestaurant ‘Carcasse’, dat door Michelin met een ster werd bekroond. Hij opende vier nieuwe slagerijen in Nieuwpoort, Kortrijk, Brussel en Ukkel én startte een webshop. Daarbovenop levert Dierendonck vlees aan toprestaurants en zijn sterrenchefs als Sergio Herman en Peter Goossens geen onbekenden meer. Doorheen het interview loopt zijn stem over van de passie en zegt hij in een warm West-Vlaams accent dat je niet de eenvoudigste weg moet kiezen, maar die waarin je het meeste gelooft. Een staaltje vakmanschap, ambitie en curiositeit maken van deze aflevering een pareltje om naar te luisteren.

#4: YuCopia

Olivier Glorieux is pas op zijn 45ste gestart met ondernemen. Voordien werkte hij als consultant en werd hij ingeschakeld door grote bedrijven om producten internationaal in de markt te zetten. Nu doet hij dat voor zichzelf, maar ook met zijn eigen centen. En dat is toch een groot risico, zeker met drie kleine kinderen thuis. Zijn start-up YuCopia heeft al een heftig parcours afgelegd, maar samen met vennoot Steve blijven ze agile. Ze luisteren naar de noden van de markt en stemmen hun business model hierop af. Hij vertelt over zijn switch van consultancy naar ondernemerschap, de gevolgen van corona voor zijn zaak en de combo werk en gezin.

#5: Deliveroo

Deliveroo schudde met zijn komst de hele horecasector door elkaar. Wat maakt dit bedrijf zo uniek? De maaltijdbezorger is een van de opkomende internetplatformen die het delen van een bepaalde dienst of product moet faciliteren. Een pionier en voortrekker in de deeleconomie. Ze werken met zelfstandige koeriers en maken het voor alle restaurants - klein of groot - mogelijk om eenvoudig maaltijden tot bij klanten thuis te leveren zonder zelf een koerier in dienst te nemen. Rodolphe Van Nuffel, woordvoerder van Deliveroo België, legt ons uit vanwaar dit idee komt en hoe het bedrijf bestaande uit een WhatsApp-groep met een aantal koeriers uitgroeide tot een platform actief in meer dan dertien landen dat tijdens de coronacrisis meer dan 10.000 jobs in de sector overeind hield.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.
   

 

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels