Op deze pagina
Outsourcing: wat is het en wat is de meerwaarde?
Bij outsourcing besteed je bepaalde hr-processen uit aan een externe partner. Die externe partner draagt vervolgens ook de eindverantwoordelijkheid. Besteed je bijvoorbeeld je loonadministratie uit? Dan zorgt je partner ervoor dat alles conform de wet verloopt en dat de verwerking en uitbetaling correct is. Dat doen ze volgens eigen, geijkte methodes. Jij hoeft je er dus niet mee bezig te houden; je kan je ongestoord richten op je kernactiviteiten.
Wanneer komt outsourcing van pas?
Outsourcing is populair onder werkgevers. Niet gek, want er zijn talloze situaties te bedenken waarin het uitbesteden van (een selectie van) hr-taken echt van pas komt. We geven hier alvast een paar voorbeelden.
Onvoldoende kennis van sociale wetgeving
Sociale wetgeving is complex en verandert voortdurend. Als werkgever is het dus bijna onmogelijk om alles op de voet te volgen – je moet immers nog een bedrijf doen draaien. Het gevaar schuilt dat je door een gebrek aan kennis dure fouten maakt. Door hr-processen uit te besteden aan experts vermijd je die fouten niet alleen, je moet je ook niet telkens opnieuw inlezen en bijbenen in de complexe materie.
Een medewerker valt weg
Stel: een payrollmedewerker verlaat je bedrijf of valt om een andere reden uit. De zoektocht naar een vervanger verloopt vaak moeizaam, want het is moeilijk om iemand met de juiste competenties te vinden. Wat nu? Outsourcen natuurlijk. Je kan je zoektocht staken én je bespaart een hoop geld op loon, opleidingskosten, licenties en andere logistieke kosten.
Nam je de administratieve taken tot nu zelf in handen, maar groeit je bedrijf zodanig dat het niet meer vol te houden is? Ook dan is outsourcing vaak een betere en goedkopere optie dan iemand aanwerven.
Weinig tijd voor personeelsvragen
Elke medewerker heeft wel eens een vraag over lonen, verlofdagen, tijdskrediet en noem maar op. Jij hebt niet altijd tijd om die vragen snel te beantwoorden. Bovendien ben je ondernemer, geen expert op het vlak van hr. Je belt dus waarschijnlijk naar je sociale secretariaat. Vervolgens vertaal je het antwoord dat jij krijgt door naar je medewerker. Dat is behalve omslachtig en tijdrovend ook onnodig. Als je een outsourcingpartner onder de arm neemt, hebben je medewerkers een rechtstreeks aanspreekpunt voor al hun vragen. Dat is weer een zorg minder voor jou, waardoor jij je kan richten op zaken die er voor jou echt toe doen. Bovendien is zo’n externe vraagbaak ook echt een meerwaarde voor je personeel. Er zijn nu eenmaal medewerkers die bepaalde zaken niet graag aan hun baas vragen.
Welke concrete processen kan je uitbesteden?
Er zijn talloze processen die je kan uitbesteden. Veel ondernemers laten de volgende zaken over aan een externe partner:
- De administratie die komt kijken bij nieuw of vertrekkend personeel: contracten, groepsverzekeringen, hospitalisatieverzekeringen, het mee aansluiten van gezinsleden op personeelsvoordelen.
- Alles rond tijds- en afwezigheidsregistratie: verlofrechten berekenen, tijdskrediet economische werkloosheid, overuren correct verwerken…
- Alles rond het correct verwerken en uitbetalen van de lonen
Voor alle duidelijkheid: je bepaalt uiteindelijk zelf wat je wel of niet uit handen wil geven. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of klik op de button hieronder om de mogelijkheden te ontdekken.