Seizoensmaak: door corona is de vraag naar verse groenten verdubbeld

Vorige

Seizoensmaak: door corona is de vraag naar verse groenten verdubbeld

Hoe lang Seizoensmaak al bestaat? “Goh zo’n honderd jaar? Je weet hoe dat gaat met boerderijen, die gaan over van generatie op generatie, en ik ben de vierde.” Matthias runt samen met de derde generatie, zijn vader Jan, de boerderij in het pittoreske Londerzeel. Vroeger hielden ze voornamelijk varkens maar toen Matthias eenmaal mee in het familiebedrijf stapte, besloten vader en zoon het roer om te goeien en weg te stappen van de steeds meer geïndustrialiseerde varkenshouderij. Ze besloten terug te gaan naar de essentie: smaakvolle groenten kweken met respect voor de natuur.

Recht voor de raap

Matthias Van Buggenhout van boerderij Seizoensmaak

©Fred Debrock

Oorspronkelijk verkocht vader Jan prei, kolen en aardappelen op de veiling maar daar kwam verandering in naargelang vader en zoon zich meer en meer verdiepten in het telen van seizoens- en vergeten groenten. Ze begonnen verschillende andere gewassen te kweken waardoor het volume per soort slonk. De overstap naar verkoop via de korte keten was dus een logische keuze: hun producten rechtstreeks naar de consument brengen, zonder tussenschakel. En zo werd de hoevenwinkel geboren, waar ze hun kwaliteitsvolle producten voor een eerlijke prijs aan de man brengen.

Ondernemen in tijden van corona

Toen het coronavirus aan zijn doortocht door ons land begon en de Belg aan het hamsteren sloeg, zag de familie Van Buggenhout hun omzet stijgen. Maar de echte shift zagen ze wanneer ook restaurants hun deuren moesten sluiten. “Mensen eten niet meer op hun werk, de kinderen niet meer op school. De Belgen zijn massaal aan het koken geslaan. Ze koken meer en ze koken meer vers.”

“De vraag naar verse groenten en hoeveproducten is minstens verdubbeld. Mensen willen niet meer naar de supermarkt want ze willen zo weinig mogelijk contact. Hier op de boerderij is veel meer plaats om afstand te houden. Ook de markten zijn gesloten. In hun zoektocht naar verse producten komen ze bij ons aankloppen.”

Een groot aantal klanten vindt hun weg naar Seizoensmaak via websites als www.boerenenburen.be of www.asse.curieuseneus.be, die het mogelijk maken rechtstreeks bij de producent te bestellen en te betalen. De coronacrisis zorgt voor een grotere vraag maar ook voor meer gedoe. Er kruipt meer werk in het beantwoorden van de vele e-mails, het verwerken van de bestellingen en de vele leveringen. “Er is nu misschien wel minder contact, maar ik verlies wel veel meer tijd.”

Die grote toename in vraag betekent echter niet dat het aanbod kan volgen. “Boeren zijn hun velden momenteel volop aan het klaarstomen en er valt nog niet veel te oogsten. Niemand was voorbereid op deze stormloop. Het najaar was te nat en maart en april zijn sowieso al moeilijke maanden. Gelukkig is het nu mooi weer en groeit alles wat sneller”, aldus Matthias.

Het leven vóór en na corona

Groenteteler Matthias Van Buggenhout van hoevewinkel Seizoensmaak

©Fred Debrock

Of hij een verschil ziet vóór en tijdens corona? “Het bewustzijn bij de mensen groeit, ze hebben meer tijd om bij bepaalde zaken stil te staan. Veel mensen voelen zich nu meer verbonden met de natuur. Ze wandelen en fietsen erop los. Onderweg botsen ze op onze boerderij en komen ze een kijkje nemen. Maar ook klanten die al lang niet meer waren geweest komen nu terug.”

Op de vraag hoe hij de toekomst ziet blijft Matthias realistisch. “Ik hoop dat we nog even gaan kunnen nagenieten van de hernieuwde aandacht voor de lokale verkoop maar ik verwacht er niet te veel van. Eenmaal het leven terug zijn gewone gangetje zal gaan, zullen de mensen terugkeren naar hun vast stramien en naar de supermarkt. Ze zullen geen tijd meer hebben om nog naar hier te komen."

Seizoensmaak onderneemt samen met Acerta

Net zoals het boeren gaat ook de aansluiting bij Acerta in de familie Van Buggenhout over van generatie op generatie. Ben ook jij op zoek naar een betrouwbare partner voor je ondernemingsavontuur die al je vragen beantwoordt en je ontzorgt zodat jij je 100% kan concentreren op het reilen en zeilen van je bedrijf? Word dan net zoals Matthias en Jan klant bij Acerta. Dat kan snel en gemakkelijk online.

Deel dit ondernemersverhaal