Hendrik Dierendonck: corona drukte de reset knop in
Het slagersberoep heeft Hendrik Dierendonck er met de paplepel ingekregen. Het kwam dan ook niet als een verrassing toen hij in 2001 de slagerij van zijn ouders Raymond en Anneke overnam, die hij zou uitbouwen tot de vitrine van zijn visie.
Groeien als kool
“Ik wil het vlees terug laten zien aan de mensen. Transparantie en vertrouwen, dát is belangrijk.” En zo begon de zoektocht naar de unieke stukjes vlees, op de juiste manier gekweekt. Met het vertrouwen van de klant groeide ook de business. De slagerij in Sint-Idesbald kreeg een heuse make-over en Hendrik maakte naam door het Vlaamse rode rund terug op de kaart te zetten. “Ambacht, territoir en passie: dat zijn de drie begrippen die Dierendonck kenmerken.”
“De grote uitdaging in groei is kwaliteit en filosofie bewaren. Nooit jezelf verloochenen.” En zo geschiedde. Dierendonck opende drie nieuwe ateliers in Nieuwpoort, Kortrijk en Brussel én een eigen vleesrestaurant aan de kust genaamd ‘Carcasse’, “een uit de hand gelopen project” dat door Michelin met een ster werd bekroond. Dierendonck levert daarnaast ook vlees aan andere toprestaurants en sterrenchefs als Sergio Herman en Peter Goossens zijn geen onbekenden meer.
“Voor die groei van slagerij naar een zeventigkoppig team, verspreid over het hele land, had ik begeleiding en opvolging nodig. Zo kwam ik bij Acerta terecht. Mijn ouders hebben me altijd geleerd dat als je zelf iets niet kan, je nooit moet aarzelen om vragen te stellen, om mensen te zoeken die het beter kunnen. De begeleiding van Acerta maar ook de raad van andere ondernemers hebben me geholpen om te gaan met groeipijnen.”
Ondernemen in tijden van corona
Ongeveer een jaar geleden startte Dierendonck stilletjes met een webshop. Deze zat nog in haar testfase toen het coronavirus ons land bereikte en moest in een paar dagen tijd worden klaargestoomd voor de storm. Toen de Belgen aan het hamsteren sloegen, zag Dierendonck de omzet van de slagerijen de hoogte in gaan. Maar hij wist dat er een terugslag ging volgen eenmaal de mensen hun stock hadden ingeslaan. Met de sluiting van de horeca, vielen de leveringen weg en moest Hendrik op zoek naar oplossingen. In de slagerijen zelf werden er plexi-schermen geïnstalleerd en werd er alles aan gedaan om een veilig gevoel voor de klant te creëren. Eenmaal de light lockdown van start ging, zette hij alles in op de webshop. En dat loonde:
“De slagerijen zijn nu enkel nog open in de voormiddag, in de namiddag brengen de slagers bestellingen rond naar mensen die niet meer willen buitenkomen. Het leveren gebeurt met mondmaskers, aangepaste kledij en er wordt betaald met bancontact.”
Het restaurant ‘Carcasse’ moest de deuren sluiten, maar ook hier staat Hendrik met een creatieve oplossing klaar. Vanaf volgende week zal op de webshop www.dierendonck.shop/ een Carcasse-box verkrijgbaar zijn met de ingrediënten én handleiding om thuis aan de slag te gaan en zelf een sterrenmaaltijd te bereiden.
“Elke dag is weer aanpassen. Op onze webshop verkopen we bijvoorbeeld een BBQ box. Oorspronkelijk was deze voor 6 personen maar nu de mensen niemand meer kunnen uitnodigen voor hun barbecue worden die volumes kleiner. We hebben snel moeten schakelen toen het mooie weer eraan kwam en een box voor 4 personen samengesteld.”
Netwerken van nature
Hendrik is heel actief op social media en wendde zich dan ook tot Instagram en Facebook om te communiceren in tijden van corona. “Netwerken gebeurt bij mij van nature. Ik ben geïnteresseerd in mensen en in wat mensen doen. Omgekeerd deel ik ook graag waar ik mee bezig ben. Ik vind het belangrijk dat de mensen de persoon en het verhaal achter Dierendonck kennen, en niet alleen het product. Ik voel momenteel enorm veel steun van de mensen, en die appreciatie, dat doet deugd.”
Advies voor ondernemers in tijden van corona? “Blijf nuchter, neem het werk zelf in handen en keer terug naar de basis. Doe het soberder aan en bekijk de situatie nuchter. Blijf kalm en bespaar waar je kan, zonder hierin te overdrijven. Mensen vinden altijd wel manieren om handel te drijven. In deze tijden is het netwerk van cruciaal belang.”
De lockdown bracht een enorme boom aan lokaal kopen met zich mee, en ook Dierendonck surft mee op deze golf. “Lokaal kopen leeft al veel langer bij de jongere generaties. Zij komen naar de slagerij en stellen vragen over het vlees, waar het vandaan komt. Dat zie je bij de oudere generaties minder, maar daar bracht corona nu verandering in. Mensen die op restaurant doorgaans vlees uit landen als Argentinië, Nieuw-Zeeland of zelfs Japan verorberen, grijpen nu terug naar producten van bij ons. De boeren waar ik mee samen werk, je voelt een herbeleving in die branche, een soort hernieuwde appreciatie. Het feit dat veel meer mensen nu lokaal kopen, zal zeker zijn effect hebben. Mensen gaan er even bij stilstaan, hoe lang weet ik niet.”
Hoe een gemiddelde werkdag er vóór en tijdens corona eruitziet?
Het beste advies dat Hendrik Dierendonck aan medeondernemers kan geven? “Je kan beter iets proberen en misschien op je bek gaan, maar geen spijt hebben. Passie is fundamenteel, en die overdragen naar je klanten. Iets doen wat je graag doet, met overtuiging. En traag groeien, zodat je de controle houdt.” Hendrik benadrukt ook dat ondernemerschap altijd aangemoedigd moet worden, “we hebben dat nodig”.
Zijn ondernemersavontuur beschrijft Hendrik als vallen en opstaan. “Ondernemen is net zoals skateboarden: honderden keren proberen en dan één keer lukt het.”