Van accountant tot partner in life
Ook als accountant krijg je voortdurend te maken met innovatie en verandering. Waarom moet je in deze golf meegaan en welke meerwaarde biedt het jou? Dat was meteen ook de rode draad in de keynotes van Steven Van Belleghem & Thierry Geerts (CEO Google Belux) tijdens de Acerta Summit 2022. Wij vatten het voor je samen.
Homo digitalis
De dag van vandaag kan je niet meer om digitalisering heen. We zitten in een digitale revolutie, die bovendien door corona nog versneld werd. Klanten beschouwen digitaal gebruiksgemak als een minimumvereiste, een basisbehoefte. Toch is er ook een keerzijde aan deze technologische vooruitgang. Na steenkool, elektriciteit, computers, bestaat deze vierde industriële revolutie vooral uit… mensen.
De ICT-revolutie, die begon in de jaren ’50 met het ontstaan van de eerste pc’s, evolueerde verder naar laptops, internet, cloud based software, … Ondertussen zitten we in de fase van Artificial Intelligence & Machine Learning. En hoewel deze begrippen vaak een negatieve bijklank hebben, en het lijkt alsof machines de wereld zouden overnemen, maken ze ons nét menselijker. Machine learning geeft ons nieuwe inzichten, die wij als mensen kunnen interpreteren en zo onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn. Dankzij deze nieuwe technologie kunnen mensen zich focussen op minder operationele taken, en wel op taken die een meerwaarde creëren voor de klant.
Mensen staan aan het stuur in deze vierde revolutie, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt. Want de ‘homo digitalis’, is menselijker dan ooit. Dankzij technologie zijn we meer met elkaar verbonden en daar kan je ook als organisatie je voordeel uit halen.
Laat je niet leiden door angst
Als accountant is digitalisering je beste vriend. Via nieuwe toepassingen krijg je meer inzicht in je data, historisch en voorspellend, en kan je zo meerwaarde creëren voor je klant. Klanten van vandaag verwachten immers dat hun accountant mee is met deze digitale tools. Maar hoe maak je als accountant het verschil?
Het is belangrijk om kritisch te staan tegenover welke tools je wil inzetten. Kiezen is verliezen, maar als jij je tools slim inzet om je klanten beter tegemoet te komen, dan is het vooral een win-win. Laat je in dit proces niet leiden door angst, maar omarm de mogelijkheden die deze tools bieden én die tegemoetkomen aan de specifieke noden van jouw klanten. Dit hoeven geen grote investeringen te zijn, maar kunnen kleine interventies zijn die nét dat tikkeltje meer bieden. Zo is een gebruiksvriendelijke website al een stap in de goede richting. En wat dacht je van de bereikbaarheid via Whatsapp?
Het digitale overstijgen
Door slim in te zetten op digitale tools, kom je deels toe aan de huidige customer needs. Toch zijn deze noden ook geëvolueerd.
Zo zijn autoverkopers de dag van vandaag steeds meer een ‘partner in mobility’ en is de klassieke fitness eerder een facilitator in de weg naar een gezonde levensstijl. Diezelfde weg kan je ook als accountant uitstippelen. Enerzijds biedt digitalisering je klanten een verhoogd gebruiksgemak, door het aanbieden van nieuwe tools die processen zo vlotter en gebruiksvriendelijker laten lopen. Anderzijds geeft het jou als acccountant de mogelijkheid om meer tijd vrij te maken voor je klant. Deze vrijgekomen tijd kan je besteden aan het adviseren van je klant, en maakt van jou als accountant een partner in life. Je adviseert de klant doorheen de verschillende fasen van zijn business en bent op de hoogte van zijn professionele wensen, dromen, uitdagingen, …
Kortom, je wordt een rechterhand van je klant en vaardigheden als creativiteit, passie, empathie kunnen niet door technologie ingevuld worden. Het is net door in te zetten op technologie, dat jij als accountant meer ruimte maken voor het empathische en zo de optimale adviseur worden. Want zij die erin slagen om beide aspecten te combineren, creëren de meeste waarde voor hun klanten en komen tegemoet aan alle noden. De empathische business quality is dan ook dé belangrijkste skill als accountant voor de komende jaren.
Acerta helpt je op weg
Net om tot die rol van partner in life te komen, is Acerta jouw copiloot om je te ondersteunen op de digitale snelweg.
Geschreven door
Sales Director Acerta