Terug naar overzicht

Nieuwe regels rond het statuut van contentcreators

Eerder dit jaar kregen een aantal contentcreators een waarschuwing van de overheid in de bus. Niet omwille van het vergeten van de verplichte #advertentie, #reclame of #publiciteit, wel omdat ze hun adres en ondernemingsnummer niet vermeldden op hun website en sociale media profielen.

Dat zagen heel wat content creators niet zitten. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming, Eva De Bleeker, vond daarom een oplossing in samenwerking met FeWeb en BeCommerce.

Hieronder lees je wat nu precies de regels zijn die je als contentcreator hoort te volgen.

Je bent een ondernemer

Als je als contentcreator op regelmatige basis reclame maakt voor merken, dan oefen je volgens de overheid een zelfstandige activiteit uit. Je bent dus een ondernemer en moet je daarom registreren bij de KBO of Kruispuntbank van Ondernemingen. Wat de overheid precies bedoelt met “op regelmatige basis” wordt niet verduidelijkt.

Als contentcreator ben je in vele gevallen een ondernemer, en heb je een ondernemingsnummer nodig.

Een Europese richtlijn uit 2000 verplicht ondernemers om hun ondernemingsnummer, e-mailadres en adres van de onderneming te vermelden op hun website en sociale media profielen. Consumenten en overheidsdiensten moeten elke onderneming makkelijk kunnen contacteren in geval van problemen. Wie zich niet aan deze regel houdt, riskeert een fikse boete. Tot wel 4% van de jaaromzet.

Je maakt je gegevens publiek

Omdat vele contentcreators zich zorgen maakten om hun privacy – de meesten ondernemen namelijk van op hun thuisadres – zocht de overheid een oplossing. Twee bedrijvenfederaties, namelijk BeCommerce en Feweb , openden daarom een bedrijvencentrum waar je je als contentcreator kan vestigen. Je hoeft dan je privéadres niet langer op te geven, het adres van het bedrijvencentrum volstaat.

Je hoeft als contentcreator niet langer je privéadres publiek te maken.

Op Instagram en TikTok zet je je informatie (e-mailadres, ondernemingsnummer en adres van de onderneming) integraal in de biografie van je account. Op Facebook en YouTube onder ‘Over’ of ‘About’.

Adresgegevens aanpassen

Wie zijn adresgegevens wil aanpassen, hoeft geen administratieve jungle te doorploegen. Surf gewoon naar zelfstandigenloket.be. Daar kan je – Acerta-klant of niet – je administratie doorgeven. De Acerta-medewerkers brengen alles voor jou in orde.

Je maakt reclame

Als contentcreator val je al snel binnen de definitie van “reclame maken”. Hiervoor moet je aan twee voorwaarden voldoen:

1. Je brengt een product of dienst in beeld

Bijvoorbeeld door erover te spreken of schrijven, of door een video of afbeelding te maken. Maar ook als je een kortingscode of een link deelt of een wedstrijd organiseert voor een merk.

2. Je ontvangt een voordeel

En dat voordeel mag je heel ruim interpreteren. Iets gratis of te leen krijgen, een korting, geld, een gratis ticket, een percentage van de opbrengst … Dat zijn allemaal voorbeelden van wat de overheid als “een voordeel” beschouwt.

Let op: reclame maken vereist GEEN contract

Een belangrijke vaststelling is dat de overheid niet kijkt naar het bestaan van een overeenkomst of contract tussen de contentcreator en het merk. Er moet dus ook geen expliciete vraag van een merk vasthangen aan een post of ander type uiting. Zelfs al heb je niet gevraagd om een gratis product, dan nog gaat het om reclame als je het product in de kijker zet.

Maak geen reclame voor deze producten of diensten

Het is verboden om promotie te maken voor:

  • sigaretten, elektronische sigaretten, navulverpakkingen en andere tabaksproducten,
  • geneesmiddelen en medische behandelingen voor menselijk gebruik die alleen op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn,
  • wapens, en
  • speelgoed dat op wapens lijkt.

Je gebruikt een label

Een label is:

1. Ondubbelzinnig

Om te tonen dat je reclame maakt, gebruik je een ondubbelzinnig label: #advertentie, #publiciteit of #reclame. Die tag moet meteen zichtbaar zijn voor volgers zonder dat ze het bericht moeten openklikken. Daarnaast mag de tag ook niet verloren gaan tussen andere hashtags. Je zet het dus best aan het begin van een post of in de foto of video zelf.

2. Duidelijk

Een duidelijk label vereist ook dat het niet in de achtergrond verdwijnt. Gebruik dus voldoende contrast.

3. Geschreven in dezelfde taal als het bericht

Post je in het Nederlands, dan staat je tag in het Nederlands. Schrijf je in het Engels, dan mag een tag als #advertisement of #publicity.

Gebruik #publiciteit, #advertentie of #reclame om aan te tonen dat het om een samenwerking met een merk of onderneming gaat.

Wat de overheid niet aanvaardt

  • De overheid vindt #collaboration, #sponsored, #partner of #ambassador niet duidelijk genoeg
  • Ook de vermelding van “met dank aan” of “in opdracht van” volstaat niet.
  • Verder zijn afkortingen zoals “recl”, “ad”, en “adv” niet voldoende.

Wat met #gesponsord?

In bepaalde gevallen mag je de tag #gespronsord wel gebruiken. Als:

  • je geen afspraken hebt gemaakt met het merk of de onderneming rond het aantal posts en de inhoud ervan;
  • je geen contract hebt opgemaakt rond de communicatie; en
  • je geen commissie krijgt op basis van het aantal kliks.

In alle andere gevallen gebruik je dus de #advertentie, #publiciteit of #reclame.

Labels van de platformen zelf

Sommige sociale media platformen zoals Instagram en YouTube geven je de mogelijkheid om een betaald partnerschap of betaalde promotie in de kijker te zetten via een eigen label. Als die aanwezig zijn, maak je hier gebruik van.

Moet je ook het merk taggen?

Ja. Ofwel via een tag ofwel via een vermelding in de post. Zolang het maar duidelijk is voor wie je reclame maakt.

Voorbeelden

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft een document samengesteld met de best practices per platform. Zo zie je precies hoe je de regels volgt in de praktijk.

Je bent eerlijk

De overheid verwacht dat je je eerlijke mening geeft bij het beoordelen van een product. Zelfs als je betaald wordt door een merk, ben je verplicht om een eerlijke weergave te geven. Zo vermijd je dat je je doelgroep – de consument – niet misleidt en je geen valse verwachtingen creëert.

Wat als je doelpubliek kinderen zijn?

Hierover is de overheid heel duidelijk: het is verboden om kinderen rechtstreeks aan te zetten om producten of merken te kopen. Je mag hen ook niet aanzetten om hun ouders of andere volwassenen te overtuigen voor een bepaald merk te kiezen.

Het is dus ook niet toegelaten om de volgende zinnen of iets gelijkaardig te benoemen:

  • “koop nu”,
  • “rep je naar de winkel voor …”,
  • “Zo word jij de coolste van de klas ”
  • “Klik snel op de kortingscode ”
  • ...

Alle regels over commerciële communicatie gericht op minderjarigen, vind je op de website van de Vlaamse Regulator voor de Media. 

Zijn kinderen je doelgroep, dan zijn er heel wat andere regels om te volgen!

Het Content Creator Protocol

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft een Content Creator Protocol in het leven geroepen om de regels voor contentcreators duidelijk te maken. Hier vind je alle informatie over commerciële communicatie op sociale media. De duidelijke FAQ op de website geeft bovendien ook antwoord op vragen zoals:

  • Moet ik mijn oude video's ook aanpassen?
  • Wat als ik reclame maak voor een goed doel?
  • Wat met uitnodigingen voor evenementen?
Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

De originele regels zelf lezen?

Wie de precieze regels erop na wil lezen, raadpleegt de Mededeling van de Europese Commisie van eind 2021. Op pagina 97 start het stukje over influencermarketing.

Nog vragen?

De Acerta-medewerkers helpen je graag! Van hulp bij de opstart en het aanvragen van een ondernemingsnummer, over adreswijzigingen, tot vragen over de huidige wetgeving voor contentcreators.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels