Hoe meet je het aanpassingsvermogen van je medewerkers?
Aanpassingsvermogen is de belangrijkste vaardigheid van de toekomst. De arbeidskrapte, economische ontwikkelingen en technologische innovaties zorgen ervoor dat medewerkers zich snel en flexibel moeten kunnen aanpassen aan nieuwe situaties. Maar hoe weet je of je sollicitant wel een goede portie aanpassingsvermogen bezit? En kan je het aanpassingsvermogen van je medewerkers verhogen? Doe mee aan het onderzoek van Antwerp Management School en Acerta.
Aanpassingsvermogen onderzoeken
Helaas bestaat er nog geen magische methode om het aanpassingsvermogen van je medewerkers in kaart te brengen. AMS en Acerta zijn daar wel volop mee bezig: ze doen een hoogtechnologisch breinonderzoek in het NeuroTrainingLabTM naar het aanpassingsvermogen van medewerkers.
Fase 1 en fase 2 zijn ondertussen zo goed als afgerond. Binnenkort kan de derde onderzoeksfase van start gaan: een kwantitatieve studie waar ook jouw organisatie aan kan deelnemen.
Fase 1: Literatuurstudie
Tijdens de literatuurstudie zijn onderzoekers op zoek gegaan naar de componenten die een rol spelen in het aanpassingsvermogen. Wat blijkt? Veerkracht en emotionele intelligentie zijn alvast factoren die een rol spelen, naast een heleboel andere.
Fase 2: Kwalitatieve studie
Tijdens de kwalitatieve studie wordt de meetbaarheid van aanpassingsvermogen onderzocht en de voorspelbaarheid ervan bepaald. Het doel? Aanpasbaarheid op een wetenschappelijk onderbouwde methode meten, zodat bedrijven de juiste hefbomen kunnen vinden om aanpasbaarheid te stimuleren.
Vier deelnemende bedrijven hebben de kans gegrepen om 20 medewerkers, die intensief klantencontact hebben, te laten deelnemen aan deze fase van het onderzoek. Client-faced jobs - ofwel jobs met veel klantencontact - vergen immers een hoge mate van aanpasbaarheid. Het aanpassingsvermogen van deze medewerkers werd op verschillende manieren gemeten door middel van zeer verschillende interventies.
Fase 3: Kwantitatieve studie
In het najaar zullen de resultaten van de kwalitatieve studie beschikbaar zijn en kan de validatie ervan starten. Die validatie zal gebeuren via een kwantitatieve studie, waaraan jouw organisatie kan meewerken. Hoe meer deelnemers, hoe grondiger de validatie van het meetinstrument.
Luister naar onze podcast over ‘De kracht van talent’
Wat is de kracht van talent in een steeds veranderende arbeidsmarkt? Hoe kan talent een competitief voordeel vormen voor je organisatie? Goedele Laga, Service Coach People & Planning bij Acerta, deelt haar expertise, toekomstgericht én gebaseerd op feiten, in deze Acerta Podcast:
Geschreven door
Director Legal, Reward & opleidingen bij Acerta.