Vorige

Deconnecteren: vooral een kwestie van afspraken maken

27 juli 2021 Werkgevers
Kristel Minten

Het is niet onlogisch dat ‘welzijn op het werk’ een van de belangrijkste hr-thema’s wordt voor de komende jaren. Thuiswerk heeft immers de grens tussen werk en privé vervaagd. Heel wat werknemers slagen er niet in om na de werkuren hun knop naar ‘vrije tijd’ om te draaien. Nochtans kunnen werkgevers hun medewerkers hierin ondersteunen, want deconnecteren is vooral een kwestie van afspraken maken.

Leestijd: Later lezen?

Vrees voor burn-out

Hoge werkdruk kan ervoor zorgen dat talentvolle medewerkers uitvallen of zelfs je onderneming verlaten. In een krappe arbeidsmarkt, met schaarste aan talentvolle medewerkers, valt dat scenario ongetwijfeld te vermijden. Uit onderzoek van Acerta blijkt dat bijna één op de vijf werknemers vreest binnenkort uit te vallen met een burn-out. Toch neemt slechts één op de drie bedrijven actie om de werkstress en psychologische belasting op de werkvloer te verminderen, en slechts 18 % neemt maatregelen opdat hun medewerkers kunnen deconnecteren. Dat blijkt uit een recente bevraging van Acerta.

Afspraken rond beschikbaarheid

Telewerken blijft een vaste waarde in de toekomst. Het plaats- en tijdsonafhankelijk werken zorgen er echter voor dat het niet meer zo duidelijk is wanneer mensen wel of niet aan het werk zijn. Welke collega’s werken wanneer? Hoe kan/mag een werknemer zijn werkdag afbakenen?

Plaats- en tijdsonafhankelijk werken betekent niet dat medewerkers altijd beschikbaar moeten zijn. Iedereen moet kunnen deconnecteren, recupereren en de batterijen terug opladen. Je medewerkers helpen deconnecteren doe je door goede afspraken te maken rond beschikbaarheid en bereikbaarheid, zodat iedereen weet wanneer hij/zij beschikbaar/bereikbaar moet zijn en daar geen twijfels over kunnen bestaan.

Denk ook tijdig na over de vakantieperiode en maak goede afspraken rond overdracht en back-ups. Op deze manier kunnen je medewerkers zonder zorgen op vakantie en kunnen ze zich een volledig loskoppelen van het werk.

Troef in een krappe arbeidsmarkt

Bedrijven beseffen het belang van ‘welzijn op het werk’, en duiden het ook aan als een van de belangrijkste hr-thema’s voor de komende jaren. 35 % van de werkgevers vreest zijn beste medewerkers te verliezen na de coronacrisis, waarbij 29 % van hen vermoedt dat de werkstress de reden hiervoor zal zijn.

Volgens de Self Determination Theory zijn er drie basisingrediënten voor gelukkige medewerkers: Autonomie, Betrokkenheid en Competentie (ABC). Door het thuiswerken staat de betrokkenheid onder druk. Hoewel de Belgische werknemers door het vele thuiswerken meer autonomie ervaren, voelen ze zich minder verbonden met hun organisatie, hun werkgever en hun collega’s. Leidinggevenden gaan daarom best samen met de medewerkers na op welke manier ze de betrokkenheid invulling kunnen geven in een hybride werkvorm.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Maak een succes van het hybride werken

Het nieuwe hybride werken is een combinatie van thuiswerk en werken op kantoor. Laat je begeleiden om deze nieuwe manier van werken tot een succes te maken, juridisch én praktisch.

Hybride werken

Deel dit artikel

Kristel Minten_acerta

Geschreven door Kristel Minten

HR Projectmanager

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Hoe ziet de toekomst van de arbeidsmarkt eruit volgens onze politici?

13 mei 2024
Kathelijne Verboomen

Tijdens het grote verkiezingsdebat van Acerta Consult kregen politieke kopstukken van CD&V, Groen, N-VA, Open VLD en Vooruit het woord om rond vier verschillende thema’s te debatteren: loonkost, arbeidskrapte, mobiliteit en welzijn.

Lees meer
Werkgevers

Hoe zorg je voor een optimale work-lifebalans op de werkvloer?

08 april 2024
Miet Vanhegen

Het mentaal welzijn van je werknemers zijn van groot belang en hier preventief op inzetten is een goede zaak. Hoe zorg je nu voor een optimaal evenwicht tussen werk en privé?

Lees meer
Werkgevers

Thuiswerkbeleid opnieuw evalueren: zo pak je het aan

20 maart 2024
Ellen Van Grunderbeek

De meeste werkgevers zien hun werknemers in de toekomst terug wat vaker naar kantoor komen. Maar hoe kijken werknemers hier naar? Een nieuw thuiswerkbeleid of een aangepaste versie ervan komt niet van vandaag op morgen.

Lees meer