Vorige

Verplichte fietsvergoeding maakt fietsleases populairder dan ooit

Op één jaar tijd gebruiken kwart meer werknemers en de helft meer bedrijven de formule

Brussel, 12 september 2024 – De verplichte fietsvergoeding vanaf 1 mei 2023 maakt fietsleases populairder dan ooit. Een jaar na de invoering is het deel werknemers dat via het werk een fiets leaset met een kwart gestegen (tot 1,88% van de werkende populatie). Het deel bedrijven dat de formule aanbiedt, steeg zelfs met de helft tot 2,17% van alle werkgevers. Dat alles blijkt uit een analyse van de data van zo’n 338.000 werknemers in dienst bij meer dan 30.000 privéwerkgevers door Acerta. Toch heeft de huurfiets haar plafond nog niet bereikt in ons land volgens de hr-expert: “Naar het werk trappen is goed voor het welzijn en de portemonnee van de werknemers en voor de werkgever is het kostenneutraal.”  

Kwart meer werknemers met fietslease sinds de verplichte fietsvergoeding

Het percentage werknemers dat ervoor kiest om via de werkgever een fiets te leasen, klopt in het eerste semester van dit jaar af op 1,91%, het voorlopige resultaat van een gestage toename. Tegenover bijvoorbeeld het eerste semester van 2021 is het deel werknemers met een fietslease ondertussen bijna de helft groter (+ 49,7%).  
Opvallend daarbij is het mogelijk effect van de verplichte fietsvergoeding (ingevoerd 1 mei 2023) op de populariteit van de fietslease. Die blijkt een accelerator te zijn geweest: in het jaar na de invoering van de verplichte fietsvergoeding is het deel werknemers dat een fiets leaset via de werkgever met een kwart toegenomen (+25,1%). 

Figuur 1: % werknemers met fietslease – evolutie 2017-2024, per semester + evolutie sinds invoering verplichte fietsvergoeding

Helft meer werkgevers biedt de fietslease aan sinds de verplichte fietsvergoeding

Om voor een via de werkgever geleasede fiets te kunnen kiezen, moet de werkgever die optie natuurlijk wel aanbieden. Uit Acerta’s cijfers blijkt dat steeds meer werkgevers dat ook doen. Tegenover bijvoorbeeld het eerste semester van 2021 is het deel werknemers met een fietslease-aanbod in het eerste semester van 2024 ruim tweeënhalf keer groter (+ 174%).  
Net als bij de werknemers heeft de invoering van de verplichte fietsvergoeding een grote impact op de populariteit bij werkgevers. Sinds 1 mei 2023 is het deel werkgevers dat de fietslease aan zijn werknemers aanbiedt toegenomen met de helft (51,1%).  

Figuur 2: % werkgevers dat fietslease aanbiedt – evolutie 2017-2024, per semester + evolutie sinds invoering verplichte fietsvergoeding

Figuur 3: % werknemers en werkgevers met fietslease van 2017 tot 2024 

Nog veel groeimarge

Dat er een verband is tussen de verplichte fietsvergoeding en de populariteit van fietsleases is niet zo vreemd. Zowel voor werknemers als werkgevers is het voordelig om met een goede fiets naar het werk te rijden. Daarnaast biedt de formule tal van (financiële) voordelen voor beide. Hr-expert Acerta stelt dat het plafond voor de fietslease in ons land dan ook nog lang niet bereikt is.  

Karolien Van Herpe, mobiliteitsexperte Acerta Consult: “Een fietslease biedt werknemers de kans om de kost ervan met brutoloon te betalen, waardoor die de facto een pak goedkoper wordt. Voor de kilometers die de werknemer daarna effectief aflegt tussen thuis en het werk krijgt die bovendien een fietsvergoeding. Maar ook voor de werkgever is het toestaan van fietsleases interessant. Om te beginnen is de formule voor de werkgever kostenneutraal, tenzij die er zelf voor kiest om financieel bij te dragen. Dat fietsende medewerkers gezond en fit op het werk aankomen én niet in de file staan, is ook iets wat je als werkgever beter toejuicht en dus wil stimuleren. Hetzelfde met de switch naar een groenere mobiliteit: als je daartoe kosteloos kan bijdragen, waarom zou je het niet doen? En aangezien een leasecontract over enkele jaren loopt, gaan werkgever en werknemer via de fietslease ook een duurzaam engagement.”  

Per 1 januari 2025 biedt de overheid de formule van fietsleases aan federale ambtenaren aan. Ook dat is een bevestiging van de kansen die het systeem inhoudt.  

In volgende simulatie rijdt de werknemer 3 dagen per week met de fiets naar het werk. Hij rijdt daarbij telkens 20 km heen en 20 km terug.  

  • Fiscaal vrijgesteld bedrag: 

Maximaal fiscaal vrijgesteld bedrag van 0,35 (AJ 2025, inkomsten 2024) met jaarlijks plafond voor fiscale vrijstelling van 3.500 EUR. 

  • Assumpties: 

40 km per dag (20 km enkel) 

3 keer per week = ongeveer 144 dagen per jaar (ervan uitgaande dat er met de wettelijke vakantie afgetrokken 48 werkweken zijn * 3 dagen per week fiets = 144 dagen) 

40 * 0,35 * 144 = 2.016,0  

  • Vergelijking met 80 km heen en terug 

Stel dat de werknemer geen 40 km heen en terug, maar 80 km heen en terug zou fietsen: 

80 * 0,35 * 144 = 4.032,0 - boven het plafond van 3.500 EUR waardoor de werknemer wel een vergoeding van 4.032 EUR krijgt maar slechts 3.500 EUR gaat hiervan vrijgesteld zijn. 


Over de cijfers  

Dit onderzoek is gebaseerd op de werkelijke gegevens van zo’n 338.000 werknemers (arbeiders en bedienden) in dienst bij zo’n 30.000 werkgevers uit de private sector. De steekproef weerspiegelt de Belgische privé-arbeidsmarkt voor statuut, geslacht, leeftijd, werkregime, regio en omvang van ondernemingen. 


Vragen als journalist?

Gelieve contact op te nemen met Acerta – Sylva De Craecker

+32 478 27 93 62
Sylva.De.Craecker@acerta.be

Deel dit artikel