Bijna acht op de tien bedrijven maken extra budget vrij om sollicitanten hoger loon aan te bieden dan huidige werknemers
Onderzoek Acerta en KU Leuven naar loonbeleid in Belgische ondernemingen
Brussel, 9 november 2022 – Ondanks de stijgende loonkosten door de automatische indexering, houden sommige bedrijven nog een extra potje met geld achter de hand om gegeerde profielen op de arbeidsmarkt aan te trekken. Acht op de tien ondernemingen voorzien ruimte om nieuwe werknemers een hoger brutoloon dan normaal aan te bieden omwille van de nijpende arbeidskrapte. Wie solliciteert voor een functie in het middenkader of hoger management, heeft de grootste kans om meer loon uit de brand te slepen. Het gebrek aan transparantie in bedrijven over wie welk loon krijgt, heeft echter ook een keerzijde: één op de drie werknemers vindt het huidige loonbeleid in zijn/haar bedrijf niet motiverend. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta en de KU Leuven bij meer dan 400 CEO’s en hr-verantwoordelijken in Belgische ondernemingen. Begrijpelijk in tijden van een war for talent, maar eigenlijk geen goed idee, aldus Acerta en KU Leuven.
Terwijl de loonkosten in veel ondernemingen vanaf 1 januari 2023 enorm stijgen door de automatische loonindexering, blijft de arbeidskrapte nijpend en is het voor veel bedrijven nog steeds moeilijk om goed en geschikt personeel te vinden. Daarom houden heel wat bedrijven nog een extra potje met geld achter de hand om enkele witte raven aan te kunnen trekken en hen te overtuigen met een hoger brutoloon.
Acht op de tien ondernemingen voorzien zelfs marge om een hoger loon te betalen aan nieuwe werknemers dan aan het huidig personeel dat dezelfde functie uitoefent. 43% van de bedrijven is ook bereid om extra voordelen aan te bieden. Hoe hoger de functie waarvoor je solliciteert, hoe meer onderhandelingsruimte wordt voorzien, zo blijkt uit de bevraging.
Ellen Van Grunderbeek, juridisch experte van Acerta Consult: “Ondanks de stijgende loonkosten voor bedrijven, zorgt de arbeidskrapte er nog steeds voor dat sollicitanten een sterke onderhandelingspositie hebben. 19% van de bedrijven is bereid om gegeerde profielen meer te laten verdienen dan een werknemer die al in dienst is en dezelfde job uitvoert. Dat is begrijpelijk in tijden van een war for talent, maar eigenlijk geen goed idee. Ad hoc onderhandelingen fnuiken de motivatie van het hele team. Ook het feit dat bijna de helft van de Belgische werknemers (45%) niet weet op basis van welke criteria hun werkgever het loon bepaalt, zoals blijkt uit eerder onderzoek van Acerta, toont dat er een gebrek aan transparantie is op vlak van verloning in onze ondernemingen.”
Figuur 1: Voor welke profielen en op welke manier voorzien bedrijven ruimte voor loononderhandelingen?
Eén op drie vindt loonbeleid niet motiverend
Dat werknemers niet weten hoeveel hun collega’s in dezelfde functie verdienen, zorgt ervoor dat werknemers weinig motivatie halen uit het loonbeleid van hun organisatie. 34% van de werknemers vindt een ontransparant loonbeleid niet motiverend. Opvallend: de bedrijfsleiders kijken daar zelf iets anders naar. Slechts 21% vindt het eigen loonbeleid niet motiverend.
Figuur 2: Appreciatie loonbeleid, werkgevers vs. werknemers
Bedrijfswagen op zijn retour?
Naast brutoloon kunnen bedrijven ook andere, extralegale voordelen in de strijd gooien om de war for talent te winnen. Eén van de meest populaire voordelen is de bedrijfswagen, maar bij heel wat bedrijven lijkt die wat op zijn retour. 35% van de bedrijven zegt in de bevraging van Acerta en KU Leuven geen voorstander (meer) te zijn van de bedrijfswagen als verloningselement. 18% zal zijn wagenpark afbouwen, slechts 10% is van plan net meer bedrijfswagens te hebben binnen drie jaar. 69% zegt in 2026 enkel nog elektrische bedrijfswagens te zullen aanbieden.
Prof. dr. Yves Stevens van KU Leuven: “Werkgevers kunnen in hun verloningsbeleid het verschil maken door voordelen aan te bieden. De populairste zijn maaltijd- en ecocheques, verzekeringen (hospitalisatie, pensioen, gewaarborgd inkomen ...), kantoormateriaal (laptop, extra scherm, gsm(abonnement)) en mobiliteitsoplossingen zoals een fiets, bedrijfswagen met tankkaart, enzovoort. Sommige voordelen zijn zo populair dat ze haast gemeengoed zijn, zoals de maaltijdcheques en hospitalisatieverzekering. Van de voordelen die werkgevers medewerkers kunnen bieden op het vlak van mobiliteit, is de fietsvergoeding veruit het populairst. Dat is niet zo vreemd, aangezien het een verplichting is in sommige sectorale cao’s en ze bovendien aftrekbaar is in de vennootschapsbelasting en de overheid zelfs meer terugbetaalt dan de eigenlijke kost ervan.”
Ellen Van Grunderbeek van Acerta Consult: “Het cafetariaplan is een interessante manier voor bedrijven om verloning motiverend te maken voor ieder individu. Een deel van het loon wordt dan omgezet in een budget dat de werknemer kan gebruiken om uit een aantal opties precies dat te kiezen waar die op dat moment het meeste nood aan heeft, terwijl de loonkost voor de werkgever dezelfde blijft. Het cafetariaplan is als concept niet meer nieuw, maar de keuze van de opties maakt dat het een toekomstgericht concept blijft.”
Over de cijfers
De cijfers komen uit de recente panelbevraging van Acerta in samenwerking met KU Leuven, over het thema verloning. De bevraging werd afgenomen tussen 23 juni 2022 en 13 juli 2022. Er namen 420 respondenten aan deel, waarvan 301 de volledige bevraging hebben ingevuld. De deelnemers bekleden een van de volgende functies: CEO, HR Directeur, HR business partner, HR manager of payroll verantwoordelijke.
Vragen als journalist?
Gelieve contact op te nemen met Acerta – Sylva De Craecker