IT-bedrijf AXI streeft langdurende relaties met klanten én medewerkers na

Vorige

IT-bedrijf AXI streeft langdurende relaties met klanten én medewerkers na

"We zijn ervan overtuigd dat talentmanagement een fundamentele rol speelt in het neerzetten van kwalitatieve oplossingen voor onze klanten.”

Veel bedrijven worstelen met het creëren van een breed draagvlak voor talentmanagement. Waar duurzame inzetbaarheid en talentontwikkeling vooral gedragen worden door de hr-afdeling, is AXI erin geslaagd aandacht voor talent structureel te verankeren in alle lagen van de organisatie.

OVER AXI

  • Allround IT partner en softwareontwikkelaar
  • Ontwikkelt en beheert innovatieve softwareoplossingen
  • Vestigingen in België en Nederland
  • 380 medewerkers in dienst

Medewerkers zijn sleutel tot succes

Als allround IT partner weet je dat er verschillende invalshoeken en niveaus zijn om innovatie in je organisatie aan te wenden. Innovatief denken en handelen zit dan ook verweven in de strategie van AXI. In plaats van te denken in vakjes, denken ze liever mee met hun klanten én medewerkers. Sally Bal, Management Assistant bij AXI in België: “Vanuit onze overkoepelende strategie streven we langdurende samenwerkingen met onze klanten en medewerkers na. Het realiseren van customer intimacy is zoveel makkelijker wanneer je een sterke employee intimacy hebt. We zijn ervan overtuigd dat talentmanagement een fundamentele rol speelt in het neerzetten van kwalitatieve oplossingen voor onze klanten.”

Het realiseren van customer intimacy is zoveel makkelijker wanneer je een sterke employee intimacy hebt.

Sally Bal, Management Assistant AXI

Van negatieve perceptie…

In een talentverhaal is de verantwoordelijkheid van de organisatie groot: je probeert de beste omstandigheden te creëren, waarbinnen de talenten van de medewerkers het best tot hun recht komen. Makkelijker gezegd dan gedaan: “Vroeger boden we klassieke loopbaanbegeleiding aan, wanneer we merkten dat iemand niet goed in z’n vel zat. Dit wekte argwaan op bij de medewerkers: “Doen we iets verkeerd, waarom moeten we loopbaanbegeleiding volgen?”, vroegen ze zich af. Van die aanpak wilden we afstappen. Dus gingen we op zoek naar een nieuwe manier om te voorzien in het groeitraject van onze mensen.”

… naar positieve talentbenadering

In plaats van vast te houden aan ‘wat beter kan’, verlegde AXI de focus naar ‘wat gaat goed, en hoe kunnen we dit in de toekomst versterken’. Oftewel: van feedback naar feedforward. Sally Bal: “We hebben gekozen voor een positieve benadering die een universele taal gebruikt en inzet op de sterktes van mensen. Zo integreerden we verschillende onderdelen van de Talent Motivatie Analyse (TMA) Methode in onze hr-cycli, waaronder de TMA Talentenanalyse voor de POP- en feedforwardgesprekken met bestaande medewerkers en de selectie van nieuwe medewerkers. Voor het management gebruiken we ook de TMA 360° Feedback. We zijn aan het bekijken hoe we deze laatste nog breder kunnen inzetten.”

We hebben gekozen voor een positieve benadering die een universele taal gebruikt en inzet op de sterktes van mensen. Zo integreerden we verschillende onderdelen van de Talent Motivatie Analyse (TMA) Methode in onze hr-cycli.

Blijf in actie, blijf bij AXI

Een toekomstgericht loopbaanbeleid verzoent de belangen en behoeften van de organisatie en die van de medewerker. Maar wat doe je met die talenten, nadat je ze hebt blootgelegd? “Er bestond een overvloed aan functieprofielen, allemaal met een strikt gedefinieerd takenpakket, waarin niemand zich kon vinden. Die hebben we omgezet naar competentieprofielen en rollen: we keken welke competenties je nodig hebt om een bepaalde competentieprofielen en rol te vervullen. Medewerkers hebben telkens één competentieprofiel én kunnen dit aanvullen met meerdere rollen. Deze kunnen ze gedurende hun loopbaan flexibel op zich nemen en weer inwisselen. Zo blijven ze aan het roer van hun loopbaan. Een programmeur kan de rol van teamcoach op zich nemen en later deze rol weer loslaten, bijvoorbeeld in functie van de gezinssituatie.”

Verder voorziet AXI ook in een ruim gamma opleidingen, om de ontwikkeling van hun medewerkers nog beter te ondersteunen. Want door je medewerkers deze vrijheid en mogelijkheden naar ontwikkeling te bieden, blijven ze in beweging, en daardoor duurzaam inzetbaar.

Hoge anciënniteit

De gemiddelde anciënniteit bij AXI is 13 jaar. Dat is hoog, wetende dat het bij heel wat medewerkers na 5 jaar begint te jeuken om van job en werkgever te veranderen. “Doordat de teams en medewerkers stabiel zijn, kunnen we die lange termijn samenwerkingen met de klanten garanderen. Klanten die al 30 jaar met ons samenwerken, zijn niet uitzonderlijk. En dat succes hebben we aan onze mensen te danken.

Talentontwikkeling als hoeksteen van je hr-strategie

Meer weten over hoe je talentontwikkeling organiseert voor meer betrokkenheid van werknemers? Check het aanbod van Acerta. 

Deel dit ondernemersverhaal