Thuis- en telewerk: stand van zaken
Donderdag 20 september is het Nationale Thuiswerkdag. Bij werkgevers en werknemers raken thuis- en telewerk steeds meer ingeburgerd, zo blijkt uit onderzoek van hr-dienstverlener ACERTA bij 1.700 bedienden.
Thuis- en telewerk bieden dan veel voordelen: minder fileleed, inspelen op onverwachte situaties thuis, een betere werk-privébalans en een aantrekkelijk imago voor de onderneming. Ook voor de werkgever opent het dus zeker perspectieven.
Niet verwonderlijk dat het aantal werknemers waarvoor in de payroll telewerk wordt geregistreerd op ruim 1 jaar tijd gestegen is met 10%. Intussen zegt ook 36% van de bedienden dat zijn of haar werkgever thuiswerken toelaat. Inge Verdonck, Juridisch Adviseur bij ACERTA, geeft je graag een stand van zaken.
1 à 2 dagen telewerk per week voor 2 op 3 werknemers
Dat telewerk in de lift zit, is een positieve evolutie. Maar liefst 65% van de bedienden vindt het belangrijk om zelf te kunnen bepalen vanaf welke locatie hij of zij werkt. 16% geeft aan die keuzemogelijkheid zelfs ‘zeer belangrijk’ te vinden.
Een meerderheid van de werknemers mag dan wel aangeven dat ze graag willen kiezen, toch hoef jij als werkgever niet te vrezen dat je straks alleen op de werkvloer achterblijft. De meesten van hen mikken op slechts 1 of 2 dagen telewerk per week. Geen onredelijk verzoek, wanneer je rekening houdt met de hoger genoemde voordelen.
Registratie telewerk gestegen met 37,5%
Wat betreft de registratie van telewerk, werd de laatste tweeënhalf jaar een stijging van 37,5% vastgesteld. Hoewel we niet kunnen weten hoeveel telewerk precies aan populariteit gewonnen heeft – de registratie van telewerk is op zich niet verplicht - kunnen we wél stellen dat thuiswerk in volle ontwikkeling is. Bedrijven maken gebruik van de wettelijke mogelijkheden en erkennen het belang van telewerk binnen hr. Zo kan telewerk bijvoorbeeld ingezet worden als overtuigingsargument bij rekrutering.
Occasioneel versus structureel telewerk
Werkt jouw werknemer op regelmatige basis een dag of enkele dagen van thuis, met behulp van informatietechnologie? Dan spreken we over structureel telewerk. De afspraken rond structureel telewerk moeten volgens CAO nr. 85 vastgelegd worden in een specifieke overeenkomst, of als bijlage bij de arbeidsovereenkomst. Deze overeenkomst moet een aantal verplichte vermeldingen bevatten.
Naast het structureel telewerk, bestaat er ook een regeling voor occasioneel telewerk. Bij deze vorm van telewerk werkt je werknemer sporadisch thuis of elders. Die reglementering werd vorig jaar in een wettelijk kader gegoten (Wet Werkbaar en Wendbaar Werk), dat bepaalt wat relevante aanleidingen kunnen zijn om per uitzondering van thuis te werken.
Welk kader je ook kiest: het is sowieso aangeraden alles duidelijk op papier te zetten. Goede afspraken maken goede vrienden, en dat is de basis van een goede werkrelatie.
Graag thuis/telewerken incorporeren binnen jouw onderneming?
Contacteer ons voor advies op maat op het nummer 016 24 53 24 of per email.
Opleiding
Thuiswerk 2.0: al uw vragen rond reglementering en leidinggeven beantwoord!