Opleiding als antwoord op arbeidskrapte en duurzame inzetbaarheid?
Ervoor zorgen dat jouw werknemers inzetbaar blijven en dat ze fier zijn op hun werkgever? Dat doe je onder andere met opleiding. Levenslang leren op de werkvloer is hét antwoord op de digitalisering en maakt van jou een aantrekkelijkere werkgever.
Helaas liggen de opleidingswensen van de werknemers en de realiteit nog ver uit elkaar. Dat bleek uit de resultaten van onze Talent Pulse-analyse samen met Jobat.be. Nochtans blijkt dat werknemers opleiding belangrijk vinden. Annelies Baelus, Director Open Opleidingen bij ACERTA Consult, licht de opvallendste resultaten toe.
Helft werknemers krijgt geen opleiding
41% van de werknemers heeft in 2017 geen algemene opleidingen gevolgd en 49% volgde geen technische opleiding. Dat is veel te weinig. Niet omwille van het wettelijk kader en het zogenoemde opleidingsbudget, dat werkgevers verplicht minstens twee dagen opleiding per werknemer per jaar te voorzien. Maar vooral omdat werknemers er belang aan hechten: 37% is zelfs bereid om tijd en geld te investeren in een opleiding die helpt om hun huidige taken nog beter uit te voeren. Dat zegt veel over de prioriteit die werknemers aan opleiding geven.
64% van de bevraagde werknemers volgt opleidingen het liefst intern en samen met de collega’s. 41% van de werknemers geeft aan om het liefst op de werkvloer al doende te leren. Maar wat de werkvorm ook is, 77% vindt dat opleiding sowieso tijdens de werkuren moet kunnen.
34% werkgevers volgt implementatie verworven kennis op
Amper 34% van de werkgevers is actief bezig met dat wat hun werknemers hebben geleerd toe te passen in de praktijk. Dat kan uiteraard veel beter. Werkgevers zien opleiding nog te veel als een momentopname. Een zinvol verschil kan enkel gemaakt worden wanneer de werkgever nagaat of het geleerde effectief wordt toegepast op de werkplek. De ingezette middelen hiervoor hangen af van je bedrijf. Via debriefing, ploegoverleg, het gebruik van een kennisbank… kan jij als werkgever zorgen voor een goede verspreiding van het geleerde.
Win-win voor werknemer én werkgever
Hoewel werknemers vinden dat het initiatief en de invulling van opleidingen van beide kanten zou moeten komen, missen ze toch wat initiatief van hun werkgever. Idealiter gebeurt de invulling van opleidingen in onderling overleg, met aandacht voor zowel de motivatie van de werknemer als voor de resultaten van de opleiding voor de werkgever.
Belangrijk is dat werkgevers opleidingen moeten zien als een opportuniteit. Je werknemers blijven inzetbaar en gemotiveerd, wat niet onbelangrijk is in tijden van arbeidskrapte. Daardoor kan je aanwerven op basis van talent en competenties en minder op concrete vaardigheden.
Dit topic kwam ook aan bod in De Morgen, 24/08/2018.