Jobmobiliteit van medewerkers: enkele trends
Voor de negende keer op rij organiseerde Acerta in april zijn Talent Pulse, dit jaar in samenwerking met Jobat.be. Bij meer dan 2000 werknemers werd gepolst naar hun intentie en bereidwilligheid tot ‘jobmobiliteit’. Belgen blijven het liefst van al aan de slag bij hun huidige werkgever. Slechts 16% zoekt actief naar een andere job.
Maar dit wil niet zeggen dat er geen nood is aan verandering: 60% van de werknemers wil zijn loopbaan een nieuwe wending geven, bij voorkeur bij zijn huidige werkgever. Toch zijn er een aantal factoren die werknemers tegenhouden om de sprong te wagen, zoals onzekerheid of de angst om verworven voordelen te verliezen.
Onze jaarlijkse Talent Pulse onthulde interessante resultaten die je als werkgever inzicht geven in de jobmobiliteit van jouw medewerkers. Wij zetten de voornaamste trends voor jou op een rijtje.
1 op 5 overweegt geen jobaanbiedingen
Waar in 2017 de jobmobiliteit op een historisch dieptepunt zat, is er in 2018 toch een lichte stijging van werknemers die zeggen dat ze “sneller (dan het jaar ervoor) van werk willen veranderen”. En meer dan 1 op 3 geeft aan echt uitgekeken te zijn op zijn job.
Maar ondanks deze cijfers en het grote aanbod van jobs overweegt 1 op 5 werknemers geen andere opportuniteiten. Wat houdt werknemers tegen hun loopbaan een nieuwe wending te geven? 71% zegt zich belemmerd te voelen door de onzekerheid die de verandering met zich meebrengt en 46% mist het zelfvertrouwen om te solliciteren voor een andere baan. 53% van de werknemers geeft dan weer aan niet te willen inleveren op de voordelen die zij doorheen de jaren verworven hebben.
6 op 10 klaar voor ommezwaai
Dat jouw medewerkers niet actief naar een andere job zoeken, betekent niet dat je als werkgever op je lauweren kan rusten. Integendeel, de huidige jobimmobiliteit verdient immers wat relativering. Maar liefst 94% van de werknemers ziet het nut van ‘rematching’ in. Zij vinden het met andere woorden nuttig om een rol op te nemen die beter aansluit bij hun eigen talenten. Dit wil niet zeggen dat ze iets volledig nieuw willen opnemen: gemiddeld gezien wil een medewerker 40% van zijn takenpakket anders invullen.
Dat 6 op 10 werknemers hun loopbaan een nieuwe wending willen geven – en bij voorkeur bij hun huidige werkgever - opent voor jou opportuniteiten in de huidige, krappe arbeidsmarkt. Door takenpakketten anders te organiseren, kan je enerzijds vacatures intern invullen, en anderzijds nieuwe medewerkers aantrekken op basis van potentieel en motivatie. Voor sommige medewerkers zou je het zelfs mogelijk kunnen maken dat ze hun job in jouw onderneming combineren met een functie in een andere organisatie.
8 op 10 bereid te experimenteren binnen eigen bedrijf
Werknemers staan open voor nieuwe ideeën. 8 op 10 wil wel eens ervaring opdoen in een andere rol of in een ander team. 72% zou zelfs bij een andere werkgever wat ervaring willen sprokkelen. Die ruimdenkendheid van medewerkers is een opportuniteit voor jou als werkgever. De tijd van vast afgelijnde jobs is immers al lang voorbij en we neigen steeds meer naar flexibelere rollen. De taken veranderen mee met je bedrijf en sommige taken verdwijnen zelfs door digitalisering of andere maatschappelijke evoluties. Het is dus belangrijk om medewerkers met veel potentieel en motivatie te hebben die openstaan voor verandering.