Het is niet omdat telewerken jobs aantrekkelijk maakt, dat alles vanzelf gaat
Deze keer was het een studie van UGent die tot de conclusie komt dat er een positief verband is tussen telewerkmogelijkheden en de aantrekkelijkheid van een job. Dus willen we weten: hoe zit het vandaag met de telewerkmogelijkheden? Cijfers van Acerta geven aan dat ondertussen 19 keer meer bedienden hun thuiswerkdagen registreren in vergelijking met pre-corona (eind 2019).
Meer toegang tot hybride werken, meer aangetrokken tot de job
Wat is het dat een job aantrekkelijker maakt als die job deels met telewerk kan worden gedaan? Autonomie en competentie. Het vertrouwen krijgen om je job op een zelfstandige manier te doen en de trots die je ervaart wanneer dat lukt, geeft mensen een goed gevoel – ze zijn ondertussen met velen die dat hebben mogen ervaren. Het maakt dat het vandaag een heel ruime meerderheid is – 87% – die hybride wenst te werken.
Maar ook: meer afstand, minder betrokkenheid
Maar er is ook een keerzijde aan telewerken en die gaat over betrokkenheid. Want hoe zorg je ervoor dat teamleden zich bij elkaar en bij je bedrijf betrokken blijven voelen? Het verband tussen fysieke afstand en betrokkenheid is immers veel minder positief. Of je moet er wat aan doen.
Hybride werken blijft een nieuw fenomeen
Lang niet alle werkgevers hebben een structureel thuiswerkbeleid uitgewerkt, al zou dat nu wel eens mogen gaan gebeuren. En niet elke werknemer weet hoe te deconnecteren of welke taken asynchroon en welke synchroon te doen. Tenzij daar een duidelijk kader voor is. Het is de werkgever die voor dat kader zal moeten zorgen. Maar ook voor werkgevers blijft hybride werken nog altijd vrij nieuw.
Hoe maak je het verschil?
Hoe kan je het verschil maken als werkgever? Begin met duidelijke en transparante communicatie. Creëer duidelijkheid over de verwachtingen, geef een kader voor de praktische kant van telewerken (modaliteiten, registratie, vergoedingen...), enz. Je kan bijvoorbeeld je medewerkers zelf hun thuiswerkdagen laten registreren via Connect HR Office. Zorg daarnaast ook voor duidelijkheid in teams en tussen collega’s die samenwerken. Denk maar aan beschikbaarheid, bereikbaarheid, manieren van communiceren, wijze van samenwerken en wederzijdse noden en verwachtingen. Dit leg je dan vast in een charter tussen collega’s. Val zeker niet in de valkuil van micromanagen.
Wil je je team naar een hoger niveau tillen, dan zet je best ook in op hun basisbehoeften (Autonomie, Betrokkenheid en Competentie) en zorg je voor heldere doelen. Dat geldt ook in een hybride werkorganisatie. Zorg ervoor dat iedereen weet wat zijn rol precies is en wat de juiste procedures zijn om tot resultaten te komen als team. Dat zijn hefbomen waarmee leidinggevenden het verschil kunnen maken.
Acerta toont je de weg naar hybride werken
De hr-experten van Acerta kunnen je heel veel over hybride werken leren. We tonen je een korte weg naar hybride werken dat écht werkt.