Vorige

Binnenkort een digitaal ziektebriefje?

<< Een proefproject werd opgestart om in de toekomst arbeidsongeschiktheidsattesten die werknemers bezorgen aan hun werkgevers digitaal door hun arts te laten opstellen en versturen. Je leest hier in welke situaties de attesten al digitaal bezorgd kunnen worden. >>

Is je werknemer ziek, dan moet hij jou onmiddellijk verwittigen van zijn ongeschiktheid om te komen werken. Vereist je arbeidsreglement of een cao dat de werknemer ook een medisch attest inlevert of vraag je dat aan je werknemer, dan heeft hij daar twee werkdagen de tijd voor. Momenteel gaat het dan om papieren attesten, die door de behandelend arts worden opgesteld en meegegeven aan de werknemer.

Wat is Mult-eMediatt?

Met de steeds verder gaande digitalisering en administratieve vereenvoudiging van de gezondheidszorg wil men ook op het vlak van attestering van arbeidsongeschiktheid een nieuwe stap zetten richting automatische gegevensstromen. Een nieuwe functionaliteit in de medische softwarepakketten van de artsen, Mult-eMediatt genaamd, moet dit mogelijk maken.

De toepassing Mult-eMediatt maakt al deel uit van de meeste medische softwarepakketten. Gebruikt de arts de toepassing, dan kan hij een attest van arbeidsongeschiktheid opstellen en meteen versturen naar de gewenste ontvanger. Wie dat is, zal de patiënt bepalen. De patiënt moet akkoord gaan met het gebruik van zijn contactgegevens en moet toestemming geven voor het verzenden van het attest. Een patiënt kan zijn toestemming intrekken of geven bij elke raadpleging. Het zou dus kunnen dat hij de ene consultatie om een papieren arbeidsongeschiktheidsattest vraagt en de andere consultatie verzoekt om het attest digitaal op te maken en te verzenden. Op basis van de concrete werksituatie van de patiënt wordt het juiste model opgemaakt. Zo gelden er andere modellen voor de privé sector dan voor de publieke sector. 

Proefproject met werkgevers

Een proefproject werd opgestart met een aantal werkgevers die zich vrijwillig hadden opgegeven. Indien het proefproject succesvol wordt afgerond, zullen de overige werkgevers ook arbeidsongeschiktheidsattesten kunnen ontvangen in hun e-box ondernemingen.  Wanneer dit zou zijn, is nog niet duidelijk. Bovendien moet de werkgever in zijn e-box ondernemingen toestemming hebben gegeven om “Alles digitaal” te ontvangen, wat tot gevolg heeft dat geen enkel document meer op papier zal verzonden worden als het ook digitaal beschikbaar is.

Reeds in werking: de eerste fase van Mult-eMediatt

Los van het bovenvermelde proefproject met enkele werkgevers, is Mult-eMediatt nu reeds in gebruik voor de volgende verzendingen aan ziekenfondsen en aan Medex. Dit is de zogenaamde eerste fase van Mult-eMediatt. Momenteel kunnen enkel huisartsen de toepassing gebruiken en dit in de volgende gevallen:

  • De patiënt werkt in de privé sector, is werkzoekend of is zelfstandige: wanneer de huisarts een arbeidsongeschiktheid van meer dan 14 dagen vaststelt of een verlenging van een lopende arbeidsongeschiktheid, kan hij het attest bezorgen aan het ziekenfonds via de toepassing Mult-eMediatt.
  • De patiënt werkt bij een werkgever in de publieke sector waarbij geldt dat de arbeidsongeschiktheidsattesten aan Medex moeten worden bezorgd. De huisarts kan het attest al vanaf dag 1 van de arbeidsongeschiktheid verzenden naar Medex.

De patiënt die in een van bovenstaande gevallen toestemming gaf om het attest van arbeidsongeschiktheid digitaal te versturen, krijgt hiervan een ontvangstbevestiging via de e-box burger of op papier.  

Bron: Mult-eMediatt: arbeidsongeschiktheidsattesten elektronisch versturen | RIZIV (fgov.be)

Deel dit artikel