Arbeidsongeschiktheid en ziekteverzuim: dit is gewijzigd
De wetgeving rond arbeidsongeschiktheid en ziekteverzuim is gewijzigd. De veranderingen treden op 28 november 2022 in voege. We geven je een overzicht van de wijzigingen.
Geen medisch attest voor 1 dag ziekte
Wanneer je 50 of meer medewerkers in dienst hebt, dan hoeven je medewerkers voor de eerste dag ziekte geen medisch attest meer voorleggen. Dat kan tot drie keer per kalenderjaar. Wanneer de medewerker langer dan één dag afwezig zal zijn, dan is een ziektebriefje wel nog steeds verplicht.
Deze nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat heel wat organisaties hun arbeidsreglement zullen moeten aanpassen of een nieuwe ondernemingscao zullen moeten afsluiten.
Medische overmacht
Medische overmacht wordt niet langer gekoppeld aan de bestaande re-integratieprocedure. Het is een wijziging die kadert in het bredere hervormingsplan rond de aanpak van langdurig ziekteverzuim. De nieuwe procedure medische overmacht kan pas opgestart worden nadat de medewerker minstens 9 maanden ononderbroken arbeidsongeschikt is en er geen ander re-integratietraject lopende is.
Gewaarborgd loon bij progressieve werkhervatting
Wanneer een arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval zich voordoet tijdens een periode van progressieve werkhervatting, geeft dit momenteel géén aanleiding tot betaling van het gewaarborgd loon ten laste van de werkgever.
Vanaf 28 november zal deze neutralisatie in de tijd worden beperkt tot een periode van 20 weken vanaf de aanvang van de progressieve werkhervatting. Wordt de werknemer opnieuw arbeidsongeschikt na afloop van deze periode van 20 weken, zal er dus géén neutralisatie meer zijn. In dat geval zal de werkgever gewaarborgd loon moeten betalen.
Nood aan advies? Contacteer legal.consult@acerta.be of plan rechtstreeks een 1-op-1 gesprek met een legal expert via deze link.
Geschreven door
Juridisch adviseur