3 financiële vragen van startende zelfstandigen
Starten als zelfstandige brengt heel wat vragen met zich mee. We bundelden drie veelgestelde financiële vragen uit onze Starters academie.
1. Wat zijn beroepskosten?
Als zelfstandige betaal je belastingen op je winst, waardoor het interessant is om je beroepskosten af te trekken van je jaaromzet. Natuurlijk moet je geen kosten maken om kosten te maken, want elke beroepskost moet ook effectief betaald worden.
Een beroepskost is een kost die je maakt die verband houdt met je zaak en die je zaak vooruit helpt. Het mag dus geen privékost zijn, hoewel er ook ‘gemengde kosten’ bestaan. Een voorbeeld van een gemengde kost is ‘elektriciteit en gas’ wanneer je een bureau hebt staan in je privéwoning.
Je kan een beroepskost aftrekken (of gedeeltelijk aftrekken bij gemengde kosten) als je een bewijst hebt van de kost. Denk maar aan een factuur, een btw-bon, een ontvangstbewijs … De datum die daarop staat, zal bepalend zijn voor de periode wanneer je de kost kan inbrengen (het jaartal moet overeenkomen).
2. Wat met kosten die je vóór de opstart hebt gemaakt?
De kans is reëel dat je vóór de opstart van je zaak al uitgaven hebt gemaakt. Denk maar aan een computer, kantoormateriaal … Mag je die kosten nog inbrengen? Ja, dat mag, als je een bewijs kan voorleggen ervan (factuur, btw-bon …).
Let op, sommige uitgaven doen meerdere jaren dienst (zoals bijvoorbeeld een laptop, een bureau …). Dan spreken we over een investering die je moet afschrijven. Dat wil zeggen dat je enkele jaren een deel van de prijs aftrekt.
Je laptop is bijvoorbeeld afgeschreven na drie jaar, dus mag je elk jaar een derde van de kost aftrekken. Als je de investering voor de start van je zaak hebt gedaan, dan mag je de huidige waarde van de investering aftrekken. Stel dat je een laptop al had aangekocht in 2021, en pas vanaf 2023 voor je eigen zaak gebruikt, dan mag je de laptop voor 33% aftrekken.
3. Wat als je een btw-vrijstelling hebt?
Wanneer je jaarlijks omzetcijfer niet meer dan 25.000 euro (excl. btw) bedraagt, dan kan je aanspraak maken op de btw-vrijstellingsregeling.
Als je btw-vrijgesteld bent, dan moet je geen periodieke btw-aangifte doen, kan je geen btw aanrekenen aan je klanten en hoef je ook geen btw door te storten. Je blijft wel belastingplichtig en zal ook een btw-indicatienummer moeten hebben. Bovendien heb je nog andere verplichtingen. We vertellen er je alles over tijdens ons webinar ‘Je financieel plan’.
Let op: enkele btw-eenheden, bepaalde sectoren en bepaalde handelingen zijn uitgesloten van deze regeling. Je leest er hier meer over.
Laat je ondersteunen door een accountant
Wanneer je als zelfstandige start, komen daar heel wat financiële en boekhoudkundige aspecten bij kijken. Het is dan ook de moeite waard om je te laten ondersteunen door een erkende accountant. Je accountant neemt niet alleen het cijferwerk op zich, maar kan je ook adviseren over financiële, juridisch en andere administratieve zaken.
Neem een vlotte start met onze Starters academie!
Schiet uit de startblokken met onze gratis online workshops. Onze experten leggen je van A tot Z uit hoe je opstart als zelfstandige, hoe je je business-, financieel en marketingplan kan vormgeven, enz. Je kiest zelf welke webinars je volgt en in welke volgorde.
Geschreven door
Director Starters en Zelfstandigen bij Acerta