Helft van werknemers werkt thuis meer uren dan vroeger op kantoor
Acerta en StepStone: Bedrijven maken best duidelijke afspraken zodat thuiswerkers (ook na corona) niet tegen de muur lopen
Brussel, 11 mei 2021 – De helft van de Belgische werknemers (49 %) geeft aan dat ze nu thuis meer uren per week werken in vergelijking met vroeger op kantoor. De helft vindt bovendien dat ze door het telewerk productiever zijn dan op kantoor. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener Acerta en jobsite StepStone bij 3.000 werkende Belgen. De cijfers tonen dat thuiswerk ook in de relance na corona een belangrijke plaats heeft. Al schuilen er volgens de thuiswerkexperts van Acerta ook gevaren, want 64 % ervaart nu een grotere werkdruk dan vóór corona. “Bedrijven moeten ervoor zorgen dat werknemers thuis niet tegen een muur aanlopen.”
De meeste bedrijven hebben zich bij de uitbraak van de coronacrisis snel aangepast aan het verplichte thuiswerk. Die omslag is goed gelukt, blijkt uit het onderzoek van Acerta en StepStone, dat de balans opmaakt van meer dan een jaar thuiswerken. 49 % van de thuiswerkende Belgen geeft aan in zijn thuiskantoor productiever te zijn in vergelijking met werken op de bedrijfsvloer. Een derde is ongeveer even productief, en amper 15 % schat dat hij/zij in zijn thuiskantoor minder werk verzet.
De helft van alle bevraagden werkt thuis ook gewoon meer, blijkt nog uit de bevraging. 49 % klopt meer uren dan toen we nog naar kantoor mochten, 41 % evenveel en amper 7 % is minder aan het werk dan op kantoor.
Figuur 1: Werk je meer of minder als je thuiswerkt? – Talent Pulse
Hannelore Van Meldert, Managing Consultant bij Acerta Consult: “Doordat het pendelen van en naar kantoor is weggevallen, is er voor velen ineens één à twee uur per dag ‘bijgekomen’. De cijfers tonen dat de meeste werknemers die extra tijd invullen door achter hun computer te kruipen. De nadruk ligt in bedrijven door het thuiswerk meer op resultaten in plaats van aanwezigheid. Dat is een goede zaak, maar verhoogt ook de druk voor de thuiswerkers. Medewerkers doen bovendien harder hun best omdat het onzekere tijden zijn, om hun eigen job te vrijwaren en om hun werkgever extra goed te helpen.”
Killian Cramers, B2C Marketing Manager bij StepStone België: “De snelle omschakeling naar gedeeltelijk en volledig thuiswerk door een vrijwel contactloze economie is ook iets wat wij als Belgische jobsite erg snel voelden. De vraag naar een filter voor remote work in onze resultatenlijst of het gebruik van video-interviews dook bijvoorbeeld snel op. Niet enkel van jobzoekenden en werknemers, maar ook van werkgevers. Thuiswerk is iets dat leeft en dus is een goede ondersteuning en duidelijkheid aan de orde.”
Hogere werkdruk
Door corona is ook de werkdruk gestegen. 64 % van de werkende Belgen geeft aan tijdens het thuiswerken een grotere werkdruk te ervaren dan voor corona. Voor de helft van de werknemers voelt de work-lifebalans op dit moment aan als verstoord. En daar schuilt een gevaar, stellen de thuiswerkexperts van Acerta.
Hannelore Van Meldert: “Werknemers hollen zichzelf thuis soms voorbij. Dat is een belangrijke vaststelling waar bedrijven nu al rekening mee moeten houden, maar ook zeker van zodra mensen terug deels naar kantoor mogen en kunnen gaan. Hierin speelt de leidinggevende of manager een belangrijke rol zodat er kan gewaakt worden over de prioriteiten en er principes kunnen vastgelegd worden op teamniveau hoe best wordt samengewerkt. Eenvoudige afspraken omtrent beschikbaarheid kunnen bewegingsruimte creëren voor de medewerker om in deze nieuwe omgeving van thuiswerk of hybride werken, om te gaan met de diverse online en offline prikkels zonder en nieuwe gewoontes te ontwikkelen die passen bij het hybride werken.”
Over de cijfers
De gegevens komen van het jaarlijkse onderzoek ‘Talent Pulse’ door ACERTA en StepStone. Deze bevraging is in maart 2021 voor de twaalfde keer uitgerold en bereikte meer dan 3.000 werknemers, waarvan 16,6 % arbeiders en 83,4 % bedienden.
Vragen als journalist?
Gelieve contact op te nemen met Acerta – Sylva De Craecker