Drie op de tien Belgen willen fiets leasen via werkgever
Brussel, 14 januari 2021 - Drie op de tien (28%) werknemers in België hebben interesse in het leasen van een fiets via hun werkgever. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta en onderzoeksbureau Indiville bij 2000 werkende Belgen. Ongeveer een vijfde van de werknemers krijgt op dit moment al een fietsvergoeding, waarmee ze de leasekost minstens voor een deel kunnen terugbetalen. Nu bedrijfswagens vanaf dit jaar zwaarder belast worden, denkt Acerta dat de fiets vanaf 2021 écht zal doorbreken in het woon-werkverkeer.
28% werknemers geïnteresseerd in fietslease via werkgever
De Belg denkt steeds meer na hoe hij op een duurzame manier naar het werk kan pendelen. De fiets wint bijgevolg snel terrein in het woon-werkverkeer. 28% van de Belgische werknemers zegt geïnteresseerd te zijn in het leasen van een fiets via de werkgever. Een kleine helft daarvan (49%) wil daar tot 20 euro netto per maand voor uittrekken. De andere helft wil er zelfs dieper voor in zijn zakken tasten of zou bereid zijn de kost te regelen via een bestaande premie of bonus.
Figuur 1: Hebben Belgische werknemers interesse in het leasen van een fiets via de werkgever?
Charlotte Thijs, experte Acerta: “Het is niet verwonderlijk dat trappen naar het werk steeds meer aan belang wint. Fietsen is gezond en de fiets past in de duurzame tendens in onze maatschappij. Bovendien is de leasefiets vrijgesteld van het Voordeel van Alle Aard (VAA) – toch als de fiets gebruikt wordt voor het woon-werkverkeer - en heeft in die zin een concurrentieel voordeel ten opzichte van de wagen. Werkgevers voorzien ook almaar meer fietsvriendelijke regelingen en accommodaties, zoals een veilige fietsenstalling, laadpalen voor elektrische fietsen, eventueel zelfs douches, enzovoort. En ondertussen neemt de fiets in veel bedrijven al een belangrijke plaats in het loonpakket van het personeel in. Bovendien is fietsleasing fiscaal interessant, eventueel via een cafetariaplan. Dan wordt het deel van de leasekost dat aan de werknemer wordt doorgerekend, verrekend via het brutoloon.”
Ook steeds meer ambtenaren enthousiast over fietsleasing
Opvallend: over het leasen van een fiets via de werkgever zijn ambtenaren nog net iets enthousiaster dan arbeiders en bedienden. 30% van de ambtenaren zegt ‘ja’ tegen fietsleasing. Maar voor ambtenaren kan de regeling via het brutoloon niet, omdat daar de Loonbeschermingswet geldt en loonbarema’s als dusdanig moeten worden uitbetaald.
Charlotte Thijs: “Bij lokale besturen is het zeker zo dat medewerkers/ambtenaren in de buurt van hun werkplek wonen. Dat maakt de fiets hier nog meer dan elders tot een evidente keuze. Maar omdat bij ambtenaren een ruil van (bruto)loon voor fiets niet zomaar kan, lag een fietsleasing hier net moeilijker. Binnen de Vlaamse regering is er een principiële goedkeuring over de mogelijkheid voor lokale besturen om op vrijwillige basis vakantiedagen, (een deel van) vakantiegeld, of (een deel van) eindejaarstoelage in te ruilen tegen een fiets. Dat zou er kunnen voor zorgen dat de bedrijfsfiets hier weer nog wat populairder wordt.”
Figuur 2: Hebben Belgische werknemers interesse in het leasen van een fiets via de werkgever? Volgens statuut.
Eén op de vijf werknemers krijgt een fietsvergoeding
Een ander financieel fietsvriendelijk voordeel is de fietsvergoeding. 18,7 % van de werknemers krijgt al zo’n vergoeding om met de fiets naar het werk te komen. Het bedrag van de maximaal vrijgestelde fietsvergoeding is €0,24 per gereden kilometer tussen thuis en het werk. Werknemers die een dergelijke fietsvergoeding krijgen, hebben al snel de kost van een fietsleasing terugverdiend.
Figuur 3: Hoeveel kost het om een fiets te leasen? Bruto-netto simulatie.
Over de cijfers
De gegevens komen van het tweejaarlijkse grootschalig onderzoek dat ACERTA door het onderzoeksbureau Indiville laat uitvoeren bij medewerkers, er waren 2.072 respondenten. Het betreft een representatieve steekproef van de arbeidsmarkt op basis van de recentste cijfers van Statbel. Deze bevraging is de spiegelenquête van het tweejaarlijks onderzoek van ACERTA eind vorig jaar.
Fietsvergoeding: De gegevens zijn gebaseerd op een representatief staal van werknemers in dienst bij 27.500 werkgevers van kmo’s en grote ondernemingen uit de private sector die klant zijn bij Acerta Sociaal Secretariaat.
Vragen als journalist?
Gelieve contact op te nemen met Acerta – Sylva De Craecker