Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

De welzijnswetgeving is nu ook van toepassing op dienstboden en huispersoneel

05 juni 2023

Dit betekent o.a. dat deze werkgevers zich ook moeten aansluiten bij een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Daarnaast zijn in de Codex over het Welzijn op het Werk ook specifieke bepalingen opgenomen die tegemoet komen aan de bijzondere situatie van dienstboden en huispersoneel.

Een wet van 15 mei 2014 voorzag reeds in een uitbreiding van het toepassingsgebied van de welzijnswet naar de dienstboden en het huispersoneel, maar deze inwerkingtreding hing af van de publicatie van een Koninklijk Besluit. Met het KB van 7 mei 2023 treedt deze wetgeving nu in werking. Dit wil zeggen dat vanaf 15 mei 2023 deze groep van werknemers eveneens onder de welzijnswetgeving vallen en de werkgever bijkomende verplichtingen heeft t.a.v. deze werknemers.

Dienstboden en huispersoneel

Wat verstaan we onder ‘dienstboden’ en ‘huispersoneel’?

Een dienstbode is een werknemer die in hoofdzaak huishoudelijke handenarbeid verricht in verband met de huishouding van de werkgever of van zijn gezin, en die met deze werkgever zelf een arbeidsovereenkomst voor dienstboden heeft gesloten. Een voorbeeld van een dienstbode is een kok(kin), een werkman of -vrouw voor het privéhuishouden van de werkgever, … 

Huispersoneel zijn werknemers die hoofdarbeid of handenarbeid die geen huishoudelijke arbeid is, uitvoeren binnen of buiten het huis van de werkgever, voor de privé-behoeften van deze werkgever of van zijn gezin en die met deze werkgever zelf een arbeidsovereenkomst hebben gesloten. Het huispersoneel kan bijvoorbeeld de (kinder)oppas, een privéchauffeur, een verpleegster of een tuinier betreffen. 

 

Specifieke bepalingen

Risico-analyse via de OirA-tool dienstboden

De werkgever moet een analyse uitvoeren van de risico's waaraan de dienstboden of het huispersoneel kunnen worden blootgesteld waarna de werkgever de passende preventiemaatregelen neemt. Deze analyse kan worden uitgevoerd via een interactieve tool die ter beschikking wordt gesteld door de FOD WASO via de OiRA website

Informatie over de risico’s en de preventiemaatregelen

Op basis van de bovenstaande risicoanalyse moet de werkgever de dienstboden of het huispersoneel informeren over de risico's en de preventiemaatregelen. 

Deze informatie wordt overgemaakt in een document, vóór het aanvatten van de dienstbetrekking.

Dit document moet minstens de volgende concrete gegevens bevatten:

  • een beschrijving van de aard van de functie of activiteit;
  • een beschrijving van de arbeidsmiddelen, evenals de risico's die eraan zijn verbonden;
  • de aard van de fysische, biologische of chemische agentia waaraan de dienstboden of het huispersoneel kunnen worden blootgesteld;
  • de aard van de mentale of fysieke belasting van het uit te voeren werk;
  • de te nemen preventiemaatregelen op technisch en organisatorisch niveau;
  • de aard van de noodzakelijke werkkledij of PBM;
  • de noodzaak tot het uitvoeren van een passend of specifiek gezondheidstoezicht;
  • de aard van de verplichte inentingen;
  • de onmiddellijk te nemen preventiemaatregelen die verband houden met de moederschapsbescherming;
  • de specifieke preventiemaatregelen bij tewerkstelling van jongeren;
  • de contactgegevens van de preventieadviseur-arbeidsarts en de preventieadviseur psychosociale aspecten.

Op basis van dit document verschaft de werkgever aan de dienstboden en het huispersoneel de vereiste informatie, opleiding en instructies, en zorgt ervoor dat deze voor de betrokken werknemers duidelijk en begrijpelijk zijn.

De werkgever die kan aantonen dat hij beschikt over een risicoanalyse die toelaat de preventiemaatregelen te bepalen, hetzij omdat hij gebruik heeft gemaakt van de tool ter beschikking gesteld door de FOD WASO,  hetzij omdat hij gebruik heeft gemaakt van andere middelen, wordt vrijgesteld van het opstellen van: 

  • een globaal preventieplan
  • een jaarlijks actieplan
  • een jaarverslag betreffende de werking van de interne dienst
Gepast gezondheidstoezicht

Het KB voorziet in een gepast gezondheidstoezicht, rekening houdend met de bijzondere aard van de arbeidsrelatie, namelijk dat het werk wordt verricht voor de privébehoeften van de werkgever of van zijn gezin.

Zo moet de werkgever de volgende gezondheidsbeoordelingen laten uitvoeren:

  • een voorafgaande gezondheidsbeoordeling voor de aanvang van de tewerkstelling;
  • een gezondheidsbeoordeling twaalf maanden na de voorafgaande gezondheidsbeoordeling om de gevoeligheid van de werknemer voor het specifieke risico waaraan hij is blootgesteld na te gaan.

Vervolgens zorgt de werkgever ervoor dat de dienstboden en het huispersoneel elke 3 jaar worden bevraagd via een vragenlijst waarmee mogelijke werkgerelateerde gezondheidsproblemen kunnen worden opgespoord. Als deze vragenlijst gezondheidsproblemen aan het licht brengt, wordt de werknemer onderworpen aan een gepaste gezondheidsbeoordeling.

Specifieke bepalingen over arbeidsplaatsen

Het KB voorziet ook specifieke bepalingen over arbeidsplaatsen. Zo moet de werkgever ervoor zorgen dat deze voldoende verlucht, verlicht en verwarmd worden in functie van hun bestemming.

Hiernaast moet de werkgever ervoor zorgen dat dienstboden en huispersoneel gebruik kunnen maken van sociale voorzieningen, zoals een omkleedruimte, toilet, wastafel, eetplaats en een douche (ingeval de taken bevuilend zijn), en dat er een kast voorhanden is waar de werknemer zijn persoonlijke voorwerpen achter slot en grendel kan bewaren.

De werkgever moet tenslotte ook zorgen voor evacuatiemaatregelen in geval van brand en geeft hierover de nodige instructies.

Overgangsmaatregelen

Werkgevers die al dienstboden en huispersoneel tewerkstellen op 15 mei 2023 hebben een termijn van één jaar om zich in regel te stellen met bovenstaande bepalingen.

Bronnen:

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates