Hoe hou je grip vanop afstand?

25 april 2020
Leestijd: Later lezen?

Als werkgever kan je het gevoel hebben dat je weinig grip op de situatie en op je medewerkers hebt. Die ongerustheid is begrijpelijk maar onnodig. Uit onderzoek blijkt immers dat het grootste deel van de thuiswerkers over het algemeen meer uren presteren en meer gefocust werken dan op kantoor.

Focus dus niet te hard op controle, maar eerder op vertrouwen. Plan op regelmatige basis communicatiemomenten met je medewerkers in en toon interesse in datgene waarmee ze bezig zijn. Geef hen voldoende structuur en duidelijke verwachtingen mee. Leg verantwoordelijkheid in hun handen en laat hen regelmatig naar jou terugkoppelen. Op die manier geef je je medewerkers vertrouwen en behoudt iedereen grip op de zaak.

Aandacht voor een goede work-life balance

Omdat er geen kantoor en geen collega’s meer zijn, en geen fysieke deur om ’s avonds dicht te trekken, wordt de grens tussen werk en privé voor veel mensen vager. Om thuiswerken op lange termijn te kunnen blijven volhouden, hebben de meeste mensen een effectieve grens tussen werk en ontspanning nodig. Je kan je medewerkers helpen om die grens te bepalen en de balans te behouden. Zorg voor een duidelijke structuur in de werkdagen. Laat je medewerkers een dag- en weekplanningen opstellen. Zorg voor vaste rapportagemomenten.

Hou wel rekening met de individualiteit van je medewerkers: kijk naar het moment waarop ze als individu het meest productief zijn en waar zij nood aan hebben. Sommigen wisselen net het liefste af tussen werk en privé. En bied ondersteuning waar nodig, want sommige medewerkers zijn minder planmatig of gestructureerd dan andere.

Denk aan het welzijn van je medewerkers

Het zijn onzekere tijden, en iedereen gaat daar anders mee om. Als werkgever kan je daarop inspelen en extra vertrouwen creëren. Stel jezelf beschikbaar op en communiceer regelmatig met je medewerkers, liefst volgens een vast stramien, met een vaste timing en via een vast platform. Communiceer eerlijk en authentiek en ga effectief aan de slag met de vragen van je medewerkers. Maak geen beloftes die je niet kan waarmaken, en wees eerlijk wanneer je iets zelf niet weet. Hou er bovendien rekening mee dat niet elke medewerker zomaar bij je zal durven aankloppen.

Veel werkplekken thuis zijn veel minder ergonomisch dan wat jij op kantoor voorziet. Ook hierin kan jij als werkgever een positieve rol spelen, door advies te geven rond ergonomie op hun werkplek thuis.

Geef je medewerkers positieve signalen, maak duidelijk dat je alle inspanningen waardeert. Dat kan in een communicatie via e-mail of videoboodschap, maar ook aan de hand van een kaartje of een kleine attentie die je opstuurt.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp