Tewerkstelling buitenlandse werknemers in België

27 november 2023
Leestijd: Later lezen?

In tijden van globalisering biedt internationale tewerkstelling veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld om vacatures in te vullen waarvoor je in eigen land geen kandidaten vindt. Of om specifieke expertise van buiten de landsgrenzen in te schakelen. Maar een buitenlandse medewerker aanwerven is complexe materie – zowel op administratief vlak als qua arbeidsrecht en sociaal recht. We zetten de belangrijkste aandachtspunten op een rijtje.

Buitenlandse medewerker: herkomstland

Voor bepaalde categorieën van buitenlandse medewerkers zijn geen specifieke toelatingen tot arbeid nodig. Dat geldt voor onderdanen van lidstaten van de Europese Economische Ruimte (de EU-landen + IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) en Zwitserland. Voor kandidaten uit niet-EU-landen is het mogelijk dat je wél bepaalde formaliteiten in orde brengen. Let op: je mag de werknemer niet laten starten alvorens deze formaliteiten in orde zijn. Vraag je je af wat de impact van de Brexit is op internationale tewerkstelling? Je ontdekt de belangrijkste punten op Brexit en tewerkstelling.

Tewerkstelling tot 90 dagen

Voor buitenlandse medewerkers die geen onderdaan zijn van de Europese Economische Ruimte (EER) en die maximaal 90 dagen in België werken, grensarbeiders, au pairs en stagiairs, is een arbeidskaart vereist. Als werkgever moet je bovendien een arbeidsvergunning aanvragen. Je doet als werkgever zelf de aanvraag voor beide documenten. Wordt de arbeidsvergunning toegekend? Dan krijgt je kandidaat automatisch zijn arbeidskaart.

Let op: sinds januari 2019 bestaat enkel nog de arbeidskaart type B. Die verleent toestemming om één specifieke functie uit te oefenen bij één werkgever die vooraf een arbeidsvergunning heeft verkregen. Op Vlaanderen.be vind je de voorwaarden, procedure en uitzonderingen – inclusief een aanvraagformulier.

Tewerkstelling plus 90 dagen

Om een buitenlandse medewerker langer dan 90 dagen in dienst te nemen, waren vroeger twee aanvragen nodig: een tewerkstellingstoelating (aanvraag door werkgever) en een verblijfsvergunning (aanvraag door kandidaat). Sinds januari 2019 zijn die samengesmolten tot een gecombineerde vergunning of single permit. Dat elektronische document geeft toelating om in België te verblijven én te werken.

Voor een tewerkstellingstoelating voor bepaalde duur dien je als werkgever een digitale aanvraag in, via deze link. Gaat het om een toelating voor onbepaalde duur? Dan dient de medewerker zelf de aanvraag in, met name in het gewest waar hij verblijft. Ontdek meer in onze blog over de single permit, en download er onze gratis whitepaper.

Blauwe kaart

Speciaal voor hooggekwalificeerde buitenlandse medewerkers bestaat de Europese blauwe kaart. De buitenlandse onderdaan dient daartoe een aanvraag in bij de bevoegde consulaire diensten óf de vreemdelingendienst van zijn verblijfsgemeente in België. Jouw taak als werkgever? Je vraagt vooraf een arbeidsvergunning aan bij de Dienst Economische Migratie.

Arbeidsrecht en sociaal recht

Buitenlandse medewerkers aanwerven of tewerkstellen over de grenzen heen vereist knowhow van internationaal arbeidsrecht en sociaal recht. Want naast het complexe Belgische arbeidsrecht, brengt internationale tewerkstelling nog een extra juridische, fiscale en administratieve papiermolen op gang. Geen nood, Acerta ontzorgt je met gespecialiseerde ondersteuning: van administratie en payroll tot fiscaliteit, arbeidsrecht en sociaal recht.

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp